Wat kan er aan de hand zijn, als je 24 jaar bent en zo moe bent, dat je om 7 uur naar bed gaat of 's middag paar uur gaat slapen?

Ik heb dat vroeger ook gehad en eigenlijk altijd, maar nu de laatste maanden is het heel erg. Lig soms om 7 uur 's avonds al te slapen tot een uur of 10 's morgens. Als ik rond 22.00 naar bed ga, moet ik de volgende dag 's middag 2 a 3 uurtjes slapen. Als ik niet slaap hebben andere mensen last, ben ik behoorlijk prikkelbaar.

wat zou het kunnen zijn? En wat kan ik eraan doen?

Mijn vriend moet zich aanpassen, omdat ik niet altijd mee kan draaien voor iemand van 24 jaar.

Toegevoegd na 7 minuten:
Ook al heb ik rustig aan gedaan of een goed geslapen, blijf ik heel erg moe.

Ik drink en beweeg veel.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je al een bezoekje gebracht aan je huisarts?

Antwoorden (3)

hoe lang is dit al bezig?

zelf had ik dat ik om de 2-3 maanden een keer na school in bed ging liggen (rond 4 uur in de middag) direct in slaap viel en de volgende dag pas weer rond 1 of 2 uur in de middag wakker werd.

dit bleek te komen doordat ik elke nacht maar 5 uur slaap kreeg.
dit spaarde ik dan op de een of andere manier op en haalde al dat slaaptekort in een keer in ofzo.
tegenwoordig probeer ik minimaal 7 uur per nacht te slapen en de laatste keer dat ik echt heel lang heb liggen slapen was al meer dan een jaar geleden.

misschien heb je gewoon enkele jaren lang een slaaptekort gehad en probeert je lichaam dit nu goed te maken.

of je hebt geen volledige batterij, dit komt wel bij meer mensen voor, dit is een bepaalde ziekte en heeft ook een naam, weet hem alleen niet uit mijn hoofd. dit zorgt ervoor dat je lichaam zich nooit volledig kan opladen voor een dag waardoor je dus veel moet slapen en een activiteit je volledig kan uitputten.

sommigen hebben maar 4 uur slaap per nacht nodig, anderen 7 (ik dus) en weer anderen 10 uur of meer (jij misschien)

het kan ook nog een zwangerschap zijn of verstoorde hormoonhuishouding
http://educatie.ntr.nl/beterslapen/index.jsp?nr=574728#b578191
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heey Nienke,

Mijn moeder had ongeveer hetzelfde, ze sliep van 10 tot 10, en daarna kon ze rustig weer van 3 tot 6 slapen omdat ze doodgewoon veel te moe was.
Bij haar bleek het een B12 tekort te zijn, hiervoor heeft ze nu medicatie en gaat het weer helemaal prima met haar.

Ik kan je alleen aanraden naar de dokter te gaan, en erop te staan dat je bloed wilt laten prikken omdat dit voor een 24-jarige meid gewoon echt niet goed is dat je zoveel slaapt.

Sterkte en succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gezien je andere vraag over huisartsen neem ik aan dat je daar al geweest ben.
Maar chronische vermoeidheid kan een ontzettend complex probleem zijn.

Het kan door een virusinfectie.
Het kan een gevolg zijn van stress.
Of een schildklierprobleem.

Heb je al aan CVS gedacht, het chronisch vermoeidheidssyndroom.
De diagnose kan worden gesteld als iemand minstens zes maanden of langer lijdt aan ernstige vermoeidheid, andere oorzaken inmiddels zijn uitgesloten en er bovendien sprake is van vier of meer van de volgende symptomen: concentratieverlies, keelpijn, pijnlijke lymfklieren, spierpijn, pijn in meerdere gewrichten zonder zwelling van de gewrichten, hoofdpijn, na het slapen niet fit wakker worden, malaise na inspanning die langer duurt dan 24 uur.

In veel gevallen willen huisartsen daar nog niet aan.
Maar je kunt aandringen op nader onderzoek.