Griepvirus H1N1 nu al resistent. Een zorgelijke, of ingecalculeerd risico?

Ik maak me vooralsnog geen zorgen. Maar er is weken geschreeuwd dat het een gevaarlijk virus was. Toen bleek het maar een normaal griepvirus te zijn. En nu is het virus toch resistent tegen een aantal tamiflu achtige middelen. Is dit zorgelijk. Of een ingecalculeerd risico?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Ingecalculeerd risico! Net als bij een gewone griepprik, verklein je alleen het risico om ziek te worden, maar uitsluiten doe je het nooit!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het bericht vanochtend bevatte ook deze info:
Dit is de eerste keer dat in Nederland een H1N1-virus is gevonden met resistentie tegen oseltamivir. Bij de WHO zijn hiervan inmiddels 39 meldingen binnengekomen, komende uit Europa, Noord- en Zuid-Amerika, en Azië. Dit heeft niet geleid tot ruime verspreiding van het resistente virus.

De WHO adviseert om ontwikkeling van resistentie goed te monitoren, omdat het niet is uit te sluiten dat een resistent virus zich in de toekomst wel gaat verspreiden. Dat is afgelopen jaren gebeurd met een 'gewoon' griepvirus van het subtype H1N1.

Verspreiding voorkomen

Als oseltamivir niet meer werkt zijn er weinig andere mogelijkheden om mensen met ernstige griepklachten te behandelen. Het is daarom van het grootste belang om verspreiding van resistente virussen te voorkomen.

Dit kan door het algemene advies te volgen om met griep thuis te blijven, te hoesten in een (papieren) zakdoek of in de elleboog, en vaak handen te wassen.