Hoe lang blijft iemand die overleden is stijf?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
26.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vindt dit wel een goede vraag, aangezien men over zulke dingen liever niet wil nadenken wanneer er bij een dierbare 'het moment daar is'. Dat neemt niet weg dat er wel allerlei vragen in je opkomen die je net zo snel weer wegdrukt op dat moment. +1 dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://nl.wikipedia.org/wiki/Dood

Het beste antwoord

Rigor mortis (lijkstijfheid): Normaal gesproken zal na ongeveer 1 tot 4 uur na het overlijden lijkstijfheid optreden. Door chemische processen worden de na overlijden verslapte spieren stijf. Rigor mortis treedt als eerste op in de extremiteiten zoals de armen, de benen en het hoofd. Ook vormt zich kippenvel doordat rigor mortis optreedt in de in de huid gelegen spiertjes. Acht uur na het overlijden is deze zogenaamde lijkstijfheid volledig: na 48 uur neemt deze weer af als gevolg van diverse afbraakprocessen in het lichaam.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bron?

Andere antwoorden (7)

volgens mij altijd tot hij verteert is
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rigor mortis houdt normaliter tussen de 1 en 4 dagen aan, afhankelijk van diverse invloeden van buitenaf zoals temperatuur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkstijfheid of Rigor mortis is het verstijven van het lichaam na het overlijden.

Na het overlijden begint het lichaam koud te worden en vanaf zo'n twee tot zes uur na overlijden beginnen de spieren te verstijven, waarschijnlijk doordat de actine en myosine filamenten van de spier in elkaar schuiven. De rigor mortis begint bij de oogleden, kaak en nek en breidt zich dan binnen zes uur langzaam verder uit over alle lichaamsdelen. Afhankelijk van de omgevingstemperatuur houdt de rigor mortis één tot drieënhalve dag aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Na circa 6 uur begint de stijfheid (rigor mortis) op te treden.

Afhankelijk van de omgevingstemperatuur houdt de stijfheid van 1 tot 3,5 dag aan.

Tenminste zo begrijp ik het als ik het zo even snel doorlees. Het lijkt ook nog af te hangen van (het begin van) de afbraak van spieren door het ontbindingsproces, maar dat begint ook na een aantal dagen al.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja goed zo , dit moet gewoon wikisite worden :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had ik ook niet mogen vragen dus?;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wie zegt dat Sharona? Ik niet in ieder geval, we komen denk ik gewoon toevallig allemaal gelijktijdig met soortgelijke antwoorden omdat we misschien allemaal hetzelfde idee hadden op hetzelfde moment?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vindt het wel een waardevol antwoord, voor zover je dit waardevol kan vinden om te weten :-/ Het blijft toch vaak iets wat je liever niet wil weten, al vraag je je het soms wel stiekem af (zie mijn reactie op de vraag) :-/
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij hadden er vandaag een gesprek over op mijn werk..vandaar deze vraag..;-)
Mijn moeder was op een vrijdag gestorven en op woensdag begraven. Al die tijd lag ze opgebaard in een klein kapelletje waar we elke dag even naar toe gingen. In het begin zit je er nog bij te snikken maar rond dag 3 werd ik wel heel nieuwsgierig en heb ik haar regelmatig aangeraakt om te voelen wat er gebeurde. Maar zolang als ze daar in die gekoelde ruimte lag, bleef ze heel stijf.

Op dinsdagavond hebben we de kist gesloten en ik heb nog haar sjaal afgedaan en ook toen was ze helemaal stijf, dat voelde wel een beetje eng aan. Even een goor detail, we zijn bij haar overlijden geweest en al na ongeveer 1 uur begon ze te stinken, dat gaat dan weer wel heel snel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net voordat je overlijdt kun je twee liter oververzadigde zoutoplossing drinken, dan wordt je stijf en dan blijft dat zo... Dan droog je zo snel in dat je niet meer tot ontspanning komt, en als je dan in de lotus-houding gaat zitten, dan blijft dat zo en in vele religies wordt dat gezien als het teken van ultieme realisatie...

Dus dan BLIJFT het zo als je was tijdens je overlijden...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat is verschillend.
Als iemand in een koeling is opgebaard dan gebeurd er weinig.
Normaal gesproken ongeveer 12 tot 24 uur.