Waarom blijft je spierkracht die je opbouwt niet permanent?

Ik doe bij fitnessen aan krachttraining. Ik heb alle gewichten van laag naar hoog moeten opbouwen. Bankdrukken bijvoorbeeld doe ik nu 80 kg, maar dat zou ik echt niet kunnen de eerste keer. Double rope tricep extension bijvoorbeeld doe ik nu 30 kg, maar ben met 5 kilo begonnen.
Als ik nu zou stoppen met trainen voor een jaar lang verlies ik mijn spierkracht en spiermassa.
Waarom blijft een lichaam de spierkracht en spiermassa die je hebt opbouwd niet permanent behouden?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

De cellen in je lichaam sterven continu af en worden continu vernieuwd. Ze moeten voor je lijf echter wél functioneel blijven. Als je de spieren niet meer gebruikt gaan ze vervetten. Let maar eens op de oudere bodybuilders die gewoon helemaal vet geworden zijn. Het begrip aftrainen is er niet voor niets (langzaam afbouwen van de opgebouwde kracht en conditie). Je zult merken, dat als je een aantal weken helemaal niet meer traint, dat je enkele stappen terug moet doen. Ook je cardioconditie zal sterk teruglopen als je het niet blijft volhouden. Heeft te maken met hartslag, zuurstofopname en suiker- en vetverbranding. Topsporters hebben een zwaar trainingsschema om tot een topprestatie te komen. Heeft allemaal te maken met de stofwisseling in je lijf.
Mensen hebben nu eenmaal verschillende lichaamstypen. Dat betekent dat sommige mensen makkelijker ‘groeien’: ze bouwen relatief snel spiermassa op en slaan ook sneller vet op. Dit type noemen we ‘endomorf’. Het ectomorf lichaamstype bouwt minder snel spierweefsel op, maar komt ook minder snel aan in vet.

Omdat we allemaal anders in elkaar zitten, is het belangrijk dat je jezelf in de sportschool niet te veel met anderen vergelijkt. Als je vriend sneller vorderingen maakt dan jij, betekent dat echt niet altijd dat hij beter bezig is. Het kan gewoon een geval van genen zijn. Maak je niet te druk en focus je op je eigen vooruitgang!
Toegevoegd op 21 juli 2019 21:46: bron, tekst
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Dus je spiermassa en spierkracht blijft niet permanent omdat de opgebouwde cellen van nature afsterven (als je niet door traint) ?
Ritsuka
4 jaar geleden
Je lichaam kijkt eigenlijk wat rendabel is, en gaat geen spiermassa behouden die niet nodig is. Dat kost teveel energie