Hoe komt het dat ik soms midden in de nacht 'uitgerust' wakker wordt?

Het gebeurt me af en toe dat ik een paar uur voordat ik eigenlijk wakker moet worden al ontwaak en me 'uitgeslapen' en wakker voel.
Zo ook vandaag: Ik moest om 10.00 mijn bed uit, maar ontwaakte al om 8.30 en voelde me wakker. Ik besloot om door te blijven slapen tot 10 uur om mijn benodigde aantal uren slaap te krijgen, maar toen ik wakker werd om 10 uur, voelde ik me minder uitgerust en kwiek dan toen ik wakkerwerd om 8.30!
Ik vraag me af waar dit mee te maken heeft. Komt dit door de verschillende fasen van de slaap (R.E.M-slaap, lichte slaap etc.)? En waar doe ik beter aan; gewoon dan om 8.30 uit mn bed komen met een wakker gevoel maar zonder het benodigde aantal uren (8) slaap, of tot 10 uur blijven doorslapen, moeilijker uit mn bed komen maar wel voldoende slaap te hebben gehgad?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Wakker worden is in principe een natuurlijk proces, net als inslapen. Als je moe wordt, daalt ook je lichaamstemperatuur een beetje, en val je in slaap. In de loop van de nacht warm je langzaam weer op, en als je lichaam vind dat je voldoende bent uitgerust - wat best een keer veel eerder kan zijn dan na 8 uur als je geen erg drukke dag hebt gehad- is je normale lichaamstemperatuur bereikt en sta je net zo makkelijk weer op. Soms moet je er ook gewoon uit om te plassen bijvoorbeeld. En dan ben je gewoon echt klaarwakker. Wanneer je besluit dit signaal van je lichaam te negeren en verder te slapen, bereik je eigenlijk een nieuwe slaapfase. Je kunt dan wachten tot je weer gewoon wakker wordt (wat onverwacht vele uurtjes later kan zijn) maar in de praktijk wacht je daar niet op en zet je de wekker. En dáár zit hem de truc : als die wekker gaat in een periode van diepe slaap, terwijl je natuurlijk slaap normaliter eindigt met een (korte) REM-slaap (droom-slaap) is het kringetje niet 'rond', en kun je je de hele dag moe en lamlendig voelen, hoofdpijn hebben, echt niet lekker zijn. Wanneer je wekker elke dag op een vast tijdstip gaat, went je lichaam / hoofd daaraan, en zul je vermoedelijk altijd vlak voor de wekker gaat een remslaap-periode hebben of zelfs vlak voor de wekker gaat wakker worden. Bij mij is het zelfs bijna op de minuut ; zeven uur gaat de wekker, één of twee minuten voor zeven wordt ik (klaar)wakker. Uiteindelijk zijn mensen beesten van regelmaat, en doe je er het beste aan elke dag op dezelfde tijd wakker te worden, onafhankelijk van het tijdstip waarop je naar bed gaat. Doe je dat niet, dan raak je 'uit je ritme' en daar kunnen we heel slecht tegen. Dreigt er dan wel een flink slaaptekort, dan kun je beter in de loop van de middag nog een paar uur gaan liggen, tot je idealiter vanzelf wakker wordt. Wel een risico als je het slaaptekort te ver op hebt laten lopen ; iemand in de buurt die je zachtjes wakker kan porren (zacht genoeg om een korte remslaap van enkele seconden -die voor je gevoel een half uur kan duren - in te gelasten) is dan wel prettig om te voorkomen dat het uit de hand loopt. Een wekker die niet met geluid maar met in sterkte toenemend licht werkt, kan ook wonderen doen.

Je lichaam heeft inderdaad een bepaald aantal uren slaap nodig, maar 8 uur per nacht wat vaak gezegd wordt is enkel een gemiddelde. De ene persoon heeft meer slaap nodig, en de andere persoon doet het met minder slaap. Wanneer je lichaam ontwaakt zonder dat dit veroorzaakt wordt door een biologische klok of bijvoorbeeld lawaai, is dit omdat het genoeg slaap heeft gehad. De reden dat je een paar uur later met een moe gevoel wakker wordt, komt simpelweg omdat je dan teveel slaap hebt gehad. Je kan dus inderdaad beter direct om 8.30 uit je bed komen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100