Welke voorzorgsmaatregelen na asbestbrand?

Kort geleden was er enkele tientallen meters van onze woning vandaan een brand waarbij ook asbest is vrijgekomen (en verbrand). Alleen de eerste 20m2 zijn gesaneerd. Kan het gebied daarbuiten nog onveilig zijn en zou ik nog voorzorgsmaatregelen moeten nemen?

Toegevoegd na 4 minuten:
20m2 klopt niet; ik bedoel een gebied van circa 20 bij 20 meter

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dit zpu je bij je gemeente moeten aankaarten,buiten je handen en schoenen reinigen met water kan je zelf niet veel doen.Als er echt nog asbest is is dit een zaak voor een gespecialiseerde bedrijven.
fremar
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
De gemeente verwijst in dit geval door naar de woningbouwvereniging, die op haar beurt ook niets zinnigs kan melden en doorverwijst naar de gemeente.
Maak je geen zorgen, asbest diende net om de brand te beperken en is het brandbeveiligingmiddel dat onze grootouders met liefde voor onze gezondheid uitvonden.

Wat is van asbest gevaarlijk? Wel, er zijn jaren achter de rug van "welles/nietes/welles/nietes/wewetenhet niet" maar ik denk dat je het niet zo moeilijk moet maken:

Asbest is zo hittebestendig door zijn enorme fijne korrelstructuur en verbindingen die door hun hybride eigenschappen heel lang zware temperaturen aan kunnen zonder te 'breken/smelten'. En zoals altijd, als je iemand graag ziet, zie je alleen de goede eigenschappen, maar als je iemand haat, zie je diezelfde goede eigenschappen plots als slechte eigenschappen.

Dat is hier niet anders: Asbest in de regen valt neer, als je de platen versleurt zonder breken is er 'geen vuiltje aan de lucht', maar als je ze breekt of er op slaat of ze afbreekt, dan komt er heel fijn stof van minder dan een 10.000 van een centimeter vrij (mensenhaar is 0,05 mm) en dat is best niet normaal voor ons mensenlichaam dat daar niet op gemaakt is om het zowel in te ademen als opgenomen te zien via onze dunne darm als 'foute voedingsstof'.

Op het moment van de brand kwam er asbest vrij door de warmteontwikkeling, maar eigenlijk veel minder dan dit vrij kwam in roet en zelfs metaaldeeltjes. Het gevaarlijkste moment is de afbraak, dan vermijd je beter die lucht in te ademen. Maar eigenlijk krijgen we ook van de natuur af en toe zo'n fijn stof binnen en is dat ook normaal. De brandweer moet zich deze vraag echter wel stellen, want deze gaan beroepsmatig wel "meer dan natuurlijk normaal" om met deze stoffen en daartoe dienen ook hun koolstofmaskers: om fijne stofjes te absorberen.

Dus, nee asbest is niet echt ongezond, maar het inademen van de deeltjes bij het breken van asbest mag je niet te lang doen (zit ook in onze remvoeringen van de auto's, gelukkig maar, mijn schoonvader heeft op jonge leeftijd met zijn echtgenote in Dinant op huwelijksreis ooit met een VW Kever bergaf gereden wanneer de trommelremmen uitvielen door fading, veel griezeliger kun je je het niet bedenken en leven de asbest uitvinding van onze voorouders dus die zo ettelijke levens bespaarden, zeker in camions die in dorpen te pletter vlogen zoals Martelange).

Als je dit toch doet, panikeer dan niet, maar eet wat meer vet (niet te hard gebraden want transvetten zijn 100 X zo gevaarlijk als fijn stof maar werken hetzelfde: perforeren) en beweeg vooral wat extra!