Verlies van eetlust, zonder andere symptomen. Hoe komt dit?

Sinds vorige week donderdag (bijna een week) merk ik dat ik regelmatig maaltijden vergeet (ontbijt en lunch).
Normaal gesproken eet ik enorme hoeveelheden per dag, 4 sneden brood als ontbijt, 's middags tot 10 sneden, tussendoortjes etc.
Mijn gewicht is altijd goed geweest.

Maar nu heb ik ineens geen honger. Ik moet 's avonds echt bewust besluiten om eten te gaan maken, omdat helemaal niet eten me erg ongezond lijkt. Ik heb gisteren op een website mijn eetpatroon ingevoerd, en ik blijk op ongeveer de helft van het benodigde aantal calorieën te zitten.

Ik maak me niet echt zorgen dat ik gewichtverlies heb (of kan hebben) ofzo, maar ik vraag me vooral af: hoe komt het dat het hongergevoel INEENS weg is?

Op medische sites gecheckt op symptomen. Afgezien van eetlustverlies heb ik nergens last van, dus een ziekte lijkt het ook niet te zijn.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Allereerst: Ik ben geen arts. En als je je zorgen maakt zou je eens contact op moeten nemen met je huisarts.

Warm weer kan je eetlust beinvloeden. Je lichaam wordt wat luier, en je eet minder. Ookomdat je wellicht meer drink, heeft je lichaam toch het gevoel veel binnen te krijgen. Op zich niet erg; Als het weer omslaat naar een paar koude dagen zou dit wel weer terug moeten draaien. Op dit moment zou ik voor wat darmstimulerend eten kiezen, met veel vezels en lekker licht: Salade van Paprika, komkommer. Met wat citroensap erover en stukjes appel er in. Dat werkt bij meestal wel om mijn systeem te rebooten bij warm weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het kan inderdaad heel goed door het weer komen; warm weer of temperatuursschommelingen.
Behalve dat kan het met nog een heleboel kleine dingen te maken hebben, zoals stress of vermindering van stress, je hormoonhuishouding, of je staat op het punt om bijvoorbeeld een griepje te krijgen.

Let er in elk geval op dat je sowieso íéts eet, en kies daarom licht verteerbare maaltijden.

Als je je zorgen maakt kan de dokter altijd een goede optie zijn, anders. Maar als je je verder prima voelt en niet lusteloos, misselijk of last van buikpijn hebt (of iets anders), zou ik persoonlijk zeggen dat dit niet nodig is.