zijn er mensen die het syndroom van down hebben maar waaraan je het niet kan zien qua uiterlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
14.9K

Het beste antwoord

Nee, Er zijn onderling wel verschillen in het uiterlijk van mensen met Down syndroom maar er zijn juist hele typische kenmerken die ook helpen om de eerste diagnose te stellen.
Down Syndroom wordt gekenmerkt door een lage, brede neusbrug, omgevouwen oren, een vooruitstekende tong, een extra huidplooi over de binnenste ooghoeken, ronde wangen, een plat voorhoofd, een korte nek met huidplooien (vooral bij pasgeborenen), dun haar, een doorgetrokken lijn over de handpalmen, kromme pinken, en korte brede handen en voeten. Ook spierslapte is een kenmerk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Ja want ik heb een collega met het syndroom van down en hij ziet er heel gewoon uit qua uiterlijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
syndroom.Iemand met Down heeft uiterlijke kenmerken waaraan het syndroom te herkennen is. Mensen met Down hebben scheefstaande ogen en een extra huidplooi over de binnenste ooghoeken. In de ogen hebben ze witte vlekjes aan de rand van de iris. De schedel is klein en heeft relatief weinig achterhoofd. De oren zijn vaak asymmetrisch. De mond is relatief klein en de tong dik en gegroefd. Ze hebben vaak dun, steil haar. Verder hebben mensen met Down meestal een brede korte nek, korte armen en benen, korte brede handen, kleine kromme pinken en ruimte tussen de eerste en tweede teen

Het zou kunnen, maar ik denk dat iedereen met downsyndroom wel que uiterlijk een beetje anders lijkt..omdat ik net ook ergens las dat je ze altijd wel aan uiterlijk kan herkennen? maar als je een college hebt die het heeft en er normaal uit ziet dan geloof ik dat ook hoor!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al voor de geboorte kan het syndroom van Down worden ontdekt via de nekplooimeting.

Wanneer je aan een mens niet direct kan zien dat hij/zij het syndroom van Down heeft, is er ergens aan het lichaam een kenmerk dat daar wel op duidt.

Er zijn gradaties in deze afwijking. Het is dus best mogelijk, dat je het als buitenstaander aan het uiterlijk niet herkent.
Ivana
12 jaar geleden
Het syndroom van Down of downsyndroom is een aangeboren afwijking die gepaard gaat met een verstandelijke beperking, het is dus mogelijk dat dit alleen verstandelijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eigenlijk niet ; het Syndroom van Down is een aangeboren chromosoomafwijking die een combinatie van symptomen veroorzaakt, waarvan er ZO veel te zien zijn aan de buitenkant, dat je wel heel veel geluk moet hebben die géén van allen te vertonen ; de oogplooi, de dikke tong, het dunne steile haar, de brede handpalmen, het platte achterhoofd, een klein (of ontbrekend) neusbeentje, de kleine gestalte.

Natuurlijk kunnen die net allemaal ontbreken, en is er alleen sprake van hartafwijkingen en/of mentale retardatie, terwijl chromosoomtesten toch als uitslag trisomie 21 geven. Tenslotte komt de ziekte in alle gradaties voor, van heel licht (met maar heel lichte zwakzinnigheid of zelfs minimale zwakbegaafdheid) tot zeer diep zwakzinnig.

Natuurlijk zijn er wel heel veel mensen die ongeveer dezelfde mate van retardatie hebben zonder trisomie 21 / syndroom van Down. Die gedragen zich ongeveer hetzelfde en moet je ook ongeveer hetzelfde behandelen, maar dat zijn dan dus geen 'Mongooltjes'. (Wat overigens een sterk achterhaalde term is). Maar wel mensen met een verstandelijke handicap.... beperking.... uitdaging.... (wat is tegenwoordig het politiek correct woord ? )

Toegevoegd na 1 minuut:
Wel kunnen de symptomen soms ZO licht zijn, dat iemand die weinig kennis van / ervaring met de afwijkende anatomie van iemand met het Syndroom van Down heeft, de verschijnselen absoluut niet herkend of niet goed kan zien. Maar dat betekent niet dat ze volledig afwezig zijn.