vrouw heeft accent na operatie , dit inspireert mij om de volgende vraag te stellen :

is het mogelijk om je stembanden zodanig te veranderen zodat je bijvoorbeeld een belgisch of fries of een ander accent te hebben ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Nee, om de simpele reden dat het praten met accent helemaal niks met je stembanden te maken heeft.

Het spreken met accent wordt bepaald door de uitspraak van woorden, en dat gebeurt in de mond: De stand van de tong en de onderkaak.

Ter illustratie:
Denk maar eens aan een Amsterdams accent, waarbij de tong en de kaak enigszins 'lui' liggen.
Een limburgs accent wordt gevormd door de tong die naar achteren bolt, waardoor de zogenaamde 'zachte g' ontstaat.

Kortom: Stembanden veranderen niet bij het spreken in accenten, dat doe je met je mond.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Je stembanden hebben niks met een accent oid te maken dus veranderen heeft geen nut.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja ik ben er bewijs van, ik heb meerdere accenten. Afhankelijk met wie ik praat, kan ik fries, plat leids of bosch
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, accent word volgens mijn gestuurd door het Gebied van Broca. Daar is het motorisch spraakcentrum gesitueerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik praat met belgisch accent en eerlijk ikzelf vind jullie Hollanders accent echt cool man :)
Enja zoals hierbovenstaat is juist je accent heeft niks mee te maken met je stembanden.
Het is toch niet erg tenzij je niet naar Frankrijk verhuisd en de Rrrr niet kan uitspreken hehe