Wat is een goeie tip tegen opgezette enkels

Met warm weer en veel lopen krijg ik dat. Doe al mn voeten omhoog, maar is geen snelle oplossing

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

Er is ook geen snelle oplossing voor.. ik heb er al jaren last van en koel mijn enkels altijd eerst.. verder wil inwrijven met een creme waarin groen thee extracten zitten ook wle een s helpen en groene thee drinken om vocht af te drijven is ook niet verkeerd.. de warme dagen eetik ookzoveel mogelijk zoutarme producten..zout houdt vocht vast.. omhoog leggen doe je ze al maar wat mijn fysio zegt is dat als je gewoon gaat zitten en je legt een luchtkussentje ( zwembandje bijv.) onder je voeten en je beweegt daarop je voeten van hak naar teen en van links naar rechts, alsof je fietst, je de doorbloeding in ieder geval goed activeert en daardoor zouden de enkels ook minder dik moeten worden.. Laat wel je bloeddruk ook even checken want als die te hoog is houd je ook veel vocht vast..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voeten omhoog (echt omhoog, als het effe kan hoger dan je hart, vooral 's nachts) en vochtafdrijvende voedingsmiddelen eten. Komkommer, bleekselderij, aspergesen dergelijke.

Vooral NIET minder gaan drinken ; dat extra water heb je met dit weer hard nodig en gaat echt niet in je voeten zitten. Als je te weinig drinkt stijgt juist het zoutgehalte in je lichaam en zwellen je voeten eerder méér op. Ook kan het helpen een beetje zoutarm te eten of in elk geval geen hele zoute dingen.

Er is inderdaad helaas geen snelle oplossing. En al zit je de hele dag met je voeten omhoog, als je daarna een uurtje gaat lopen is het alweer bal. En het probleem is niet alleendat eht er niet uitziet, als je pech hebt doet het ook nog eens vreselijk pijn. Veel met je voeten in ijskoud water geeft ook veel verlichting, maar alleen zolang je met je voeten in dat water zit.

Als het heel ernstig is kun je bij de huisarts plaspillen krijgen, maar eigenlijk is dikke voeten gewoon een vrij normaal 'warm weer-kwaaltje' waar heel veel mensen, met name vrouwen, last van hebben. Dik én dun. Ik heb het zelf pas sinds de zwangerschap van mijn tweede dochter, terwijl ik daarvoor ook al signifikant te zwaar was. Sindsdien is het elke mooie warme dag bal. Heel vervelend, want er is geen definitieve oplossing voor. Rust werkt het beste. Niet lopen, en líggen met de benen omhoog. Maarja, dat hou je natuurlijk geen hele zomer vol. Maar als je dat alleen 's nachts doet, scheelt het al een slok op een borrel.

Toegevoegd na 59 seconden:
Niet iedereen die dikke voeten heeft heeft ook last van een hoge bloeddruk, maar het kán wel. Laat dat voor alle zekerheid even controleren bij je huisarts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je lichaam houdt vocht vast door de warmte. Je moet dus vooral goed blijven drinken (en opletten dat je voldoende plast). Verder kun je opletten met eten dat je niet teveel zout (natriuum) eet. Ook bestaan er voedingsmiddelen/ kruiden met een vochtafdrijvende werking.
Denk hierbij aan het drinken van bijvoorbeeld citroensap, groene thee of brandnetel thee of het eten van bleekselderij Ook helpt het eten van groente en fruit (kalium en magnesium) het lichaam met het herstellen van de vochtbalans.
Verzorg ook je voeten goed. Geef ze zoveel mogelijk rust en smeer ze in met een verzorgende crème.

Nog enkele vochtafdrijvende kruiden zijn:
peterselie
selderie
paardenbloem (zie link)
guldenroede
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mooie informatie +1
Als we eens beginnen met minder zout te eten, dat scheelt vaak al veel.
Verder kun je iedere dag een paar schijven verse ananas
eten.Komkommer en franse selderij in de sla, of gewoon zo knabbelen.
Iedere dag een sinaasappel en een perzik eten.
Dit zijn allemaal vochtafdrijvende groenten/vruchten, tevens bevorderen zij de bloedsomloop, wat een belangrijke factor is bij dikke voeten.
Een warm/koud voetenbadje is ook hulpgevend.

Succes.