Hoe moet je z'n vriendin helpen?

Mijn vriendin is 16 en thuis hebben ze wat geld problemen. Ik help haar telkens met werk zoeken, maar ze zegt dat ze geen werk wil en wacht totdat ze ouder is, terwijl ze allang een centje kan verdienen. Ze wil niks. En ik wil mijn vriendin graag helpen. Iemand idee hoe ik haar kan over halen om te gaan werken of iets?

Toegevoegd na 27 minuten:
ze wil wel dingen kopen en leuke dingen doen, ze wil alles. Maar werken of werk zoeken... ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (5)

Als ze iets niet kan doen, of kopen, terwijl ze dat wel graag wil, kun je uitleggen dat ze dat wel zou kunnen doen of kopen, als ze werk zou hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sja, het is jouw verantwoording niet zolang jij niets voor haar hoeft te betalen. Het is goed bedoeld van jou maar ze komt er vanzelf wel achter. Ze is niet verplicht te werken maar zolang zij niet wil werken hoef jij haar ook geen geld te lenen of dingen voor haar te kopen. Pas als zij dat gaat vragen kan je haar altijd nog vertellen dat ze dingen zelf kan kopen als ze een baantje heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar ze wil perse dingen kopen en leuke dingen doen, ze wil alles maar ze wil niet werken voor haar geld ja dan kom je toch niet ver?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, dan kom je niet ver maar daar komt ze vanzelf achter. Jij hebt haar geadviseerd en zij heeft ervoor gekozen je adviezen in de wind te slaan....
ja hoor, je kan haar helpen door niet de kooltjes uit het vuur te halen voor haar.
dan leert ze haar verantwoordelijkheid te nemen.

je hoeft haar dus niet over te halen. zeg dat je blut bent en kijk wat er gebeurd. je vriendin is niets te goed om te werken hoor.

sommigen mensen doen liever niets en gaan er vanuit dat anderen het wel oplossen. dat werkt ook hoor, totdat ze het zelf op moeten lossen en in actie moeten komen, net als elk ander.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je helpt haar door niet te helpen ! Hè ,ja anders wordt zij hulp afhankelijk ,en niet geprikkeld om zelf redzaam te worden .hooguit een goed voorbeeld te geven ,kan haar op ideeën brengen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1, helemaal mee eens. "Zachte heelmeesters maken stinkende wonden." Ze heeft er nu absoluut meer aan als jij haar financieel niet steunt. Leg het ook zo uit, dat je haar financieel niet wil/kan steunen omdat dat niet de oplossing is en de situatie daarvan alleen maar erger wordt. Als ze daar geen begrip voor heeft, dan moet je je gaan afvragen of ze wel een echte vriendin is. Enige wat ze kan doen is een bijbaan (ik neem aan dat ze nog naar school gaat) zoeken of met minder dingen genoegen nemen.
Ik zou dr laten , maar ik zou haar ook zeker geen geld lenen voor dingen en ze zou bij mij dan ook niet hoeven te zeuren dat er weinig geld is. Er zijn zat banen voor een 16 jarige alleen ze heeft geen zin om te werken