Voorkomt honing in je thee aanslag op je tanden?

Ik drink best vaak thee maar ik wl later niet beter die zwarte tandjes rondlopen.
Wat kan ik anders doen om aanslag te voorkomen ? Ik drink vaak pickwick groene thee.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Het beste antwoord

Sommige mensen hebben van nature witte tanden, anderen juist gele. Tanden en kiezen kunnen door diverse oorzaken verkleuren, waaronder thee en koffie.

Tanden en kiezen zijn opgebouwd uit tandbeen en glazuur. De kleur en dikte van het tandbeen bepalen voornamelijk de kleur van een tand of kies; het glazuur is vrijwel doorzichtig. De kleur van het tandbeen is erfelijk bepaald, waardoor de één wittere tanden heeft dan de ander. Hoektanden zijn meestal iets geler dan de andere tanden. Dit komt omdat de laag tandbeen van de hoektanden dikker is. Door veranderingen in het tandbeen kunnen verkleuringen aan tanden en kiezen optreden.

Door het drinken van thee, wijn of koffie (of andere levensmiddelen die het glazuur aantasten) blijft er een laagje op de tand zitten.
Door regelmatig te poetsen (ikzelf doe het altijd na het koffie drinken) met een (niet schurende!!) zachte tandpasta zoals Sensodyne White, voorkom je dat deze aanslag blijft zitten.

Mocht het al eenmaal zo verkleurd zijn, dat je het niet meer weg kunt poetsen, kan je natuurlijk altijd nog je tanden laten bleken...

http://www.gezondvgz.nl/%7Badb12a33-7e52-4026-9c20-f218112d037e%7D

http://gezondheid-voeding.todio.nl/algemeen/wat-is-slecht-voor-je-tanden-207.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Nee, maar 2x per dag je tanden poetsen voorkomt dat wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij groene thee valt het wel mee, vooral bij zwarte thee krijg je aanslag. Honing helpt daar niet tegen maar tandenpoetsen wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij groene thee heb je geen aanslag:
Nee, honing in je thee voorkomt geen aanslag op je tanden. Wat je wel zou kunnen proberen, naast de tips hierboven, is je thee drinken uit een aardewerken mok i.p.v. een glas. Kijk maar eens hoe bruin die is aan de binnenkant als je klaar bent met drinken (met groene thee valt dit overigens inderdaad heel erg mee!). Dat heb je bij een glas niet.

Vloeibare suikers (zoals thee met honing) zijn trouwens wel slecht voor je tanden. Daar krijg je sneller gaatjes van dan van snoepen.