Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan maagzuur de oorzaak zijn van heesheid?

Elke ochtend sta ik hees op en kan ik nauwelijks praten, maar in de loop van de dag gaat het beter en komt mijn stem terug. Kan dit door reflux komen?

Toegevoegd na 28 minuten:
Ik heb verder geen last van een zure smaak.
Wat kan ik eraan doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
5.8K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Ja dit kan:Door oprispingen van maagzuur (reflux) ontsteken de slijmvliezen van het strottenhoofd, wat het trillen bemoeilijkt. Soms merk je niet dat er oprispingen zijn, omdat ze niet tot in de mond komen of omdat ze enkel tijdens de slaap voorkomen. Als het maagzuur tot aan het strottenhoofd stijgt, kan dit echter heesheid veroorzaken.
(Lees meer...)
fremar
7 jaar geleden
Ja zeker kan heesheid veroorzaakt worden door brandend maagzuur.
Toch lijkt het mij verstandig om dit door een deskundige te laten beoordelen. Misschien is een maagzuurremmer al voldoende om de klachten te doen afnemen.

Acties die je zelf kunt ondernemen, vind je in de bijgevoegde link. Hierin staat onder andere ook dat je het hoofdeind van je bed 10 tot 15 cm kan ophogen om te voorkomen dat het maagzuur tijdens je slaap in je slokdarm komt.

https://www.mlds.nl/ziekten/brandend-maagzuur/
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding