Als ik bijvoorbeeld opdruk hoor ik iets kraken in mijn polsen. Wat zou dit kunnen zijn? En wat kan ik hier aan doen? Is het schadelijk?

Als ik rondjes maak met mijn polsen hoor ik ook gekraak. Moet ik niet opdrukken?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Dat is hetzelfde als kraken met je vingers ; kleine luchtbelletjes in je gewrichten, die ontsnappen als je het gewricht sterk beweegt of belast.

Het kan geen kwaad.

Pas wanneer je er nadrukkelijk PIJN bij hebt of de gewrichten niet goed kunt bewegen of belasten, kan het verstandig zijn er even naar te laten kijken. En probeer ze natuurlijk niet te óverbelasten ; je polsen zijn in principe niet gemaakt om langdurig of vaak je hele gewicht te dragen. Dat kan slijtage in de hand werken, en dat is WEL riskant.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt er ook een beetje vanaf hoe zwaar je bent. Als je 50 kilo weegt, kunnen je polsen dat een stuk langer / beter aan dan wanneer je 120 kilo weegt - als je jezelf dan nog omhoog krijgt ;) Zelfde zie je (veel vaker, uiteraard) met knieën : mensen met flink (over)gewicht hebben daar veel eerder last van. Vooral met zware belastingen als trappen lopen.