Schaafwond... ( beschrijving)

Ik heb woensdag met een voetbal wedstrijd een slyding gemaakt en ben daarna door iemand getackeld en heb dus op mijn knie een enorme schaafwond. Nu heb ik dat wel is vaker gehad maar nog nooit zo groot. Dus wat zou ik hier nou het beste aan kunnen doen.
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (6)

Een schaafwond geneest het best als je het aan de lucht laat drogen, dus niets op doen, wel even ontsmetten met dettol ofzo
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het beste is volgens mij eerst zorgen dat de wond schoon is, omdat in zo'n wond vaak een hoop vuil zit (gras, zand). Als het vuil er niet uithaalt, kan het gaan ontsteken. Vervolgens is het goed om de wond aan de lucht te laten drogen. Mocht je het toch willen verbinden, omdat je bijvoorbeeld naar bed wilt, kan je dat volgens mij het beste doen met vette gaasjes, omdat het anders aan je wond blijft plakken (en dat is geen pretje als je eraf wil halen). Beterschap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vette gaasjes gebruik ik ook maar ook die drogen op en op het begin moet je die er ook aftrekken en trek je het toch weer een beetje open. Misschien biedt dan vette zalf als uierzalf gecombineerd met een verbandje meer uitkomst.
Nestosyl is een goede uitkomst maar vette zalf (zoals uierzalf of vaseline gebruik ik zelf) na het te hebben schoongemaakt. Buitenlucht droogt inderdaad snel maar dan kunnen er wel alsnog baccterieen inkomen natuurlijk. Gewoon goed vet houden....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed schoonmaken, even ontsmetten. Aloë Vera Balsam er op smeren (komt overeen met de vorm van vaseline) gaasje erover en je kan weer bewegen in je kleding of gerust slapen. Het gaasje zal gegarandeerd niet plakken.

Wel even elke dag verschonen. Door de Aloë Vera, vermindert ook nog eens het vormen van littekens, waardoor het mooier geneest.

http://www.aloevera.nl/aloe-vera-aandoeningen/schrale-huid-1.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt er nu niets meer aan maar voor een volgende keer altijd checken of jouw tetanus prik nog werkt en zo niet een nieuwe halen.

Voor nu, schoonmaken met betadine en een verbandje eromheen tot er een korstje opzit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uh, verbandje er omheen, bij een schaafwond? Is niet echt aan te raden...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
niet? waarom niet? als je het eerst schoonmaakt en daarna verbandje erom met een steriel gaasje dan komt er geen vuil bij... zo is het mij tenminste geleerd... of ben ik nou gek? =)
In tegenstelling wat vaak gedacht wordt, geneest een wond het beste in een vochtig milieu. Er zijn zelfs speciale verbandmiddelen in de handel die dit bewerkstelligen.
Als je wond droog is, moet je deze beschermen en kun je er evt. een grote pleister opdoen of gaasjes met een zwachteltje eromheen. Je kunt bij de drogist of apotheek ook hele grote pleisters kopen. Als er echt al een stevige korst opzit, hoef je er in principe niets meer op te doen. Alleen kan de broek dan irriteren op de huid/korst en dan kan het weer opengaan, dus dan kun je ook overwegen om er wat langer iets op te doen. Als de wond nog open is en vocht lekt, dan kun je er bijvoorbeeld vette gaasjes opdoen met daaroverheen steriele gaasjes, wat je dan weer afplakt met pleister of fixeert met een zwachteltje.
Pas op dat je geen pleisters plakt op de huid die nog stuk en/of teer is. Het vocht wat uit de wond komt moet helder zijn. Als het vocht b.v. groenig of gelig gaat kijken en/of de wond rood/warm/dik wordt en/of meer pijn gaat doen, dan moet je de arts ernaar laten kijken. Het verwijderen van het verband kun je evt. doen onder de zachte straal van de douche. De vette gaasjes zullen er in principe voor zorgen dat het verband niet vastkleeft, maar soms gebeurt het toch en dan biedt de douche uitkomst. Gewoon de zachte waterstraal erop en je kunt dan meteen daarna de wond even voorzichtig schoonspoelen. Geen zeep gebruiken. Daarna de wond voorzichtig droogdeppen en dan opnieuw verbinden. Ik zou geen zalfjes erop smeren. Deze verstikken de huid. Wat je wel kunt doen evt. is betadine erop ter voorkoming van infectie. Succés ermee!