Wat wordt er bedoeld met dat een cyste van dentale oorsprong kan zijn?

Een cyste is een pathologische (abnormale) lichaamsholte die afgelijnd is door epitheel. Een cyste kan gevuld zijn met lucht, vocht of semi-vast materiaal. Een cyste heeft een semipermeabele wand. Dat betekent dat er wel vocht in kan maar niet uit en hierdoor groeit hij.

Een cyste kan van dentale oorsprong zijn of van niet-dentale oorsprong. Van dentale oorsprong wil zeggen dat ze ontstaat door epitheel van de tanden, zijnde de resten van de tandlijst, de epitheliale resten van Malassez en de wortelschede van Hertwig.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Cyste#Tandheelkunde

Maar wat wordt daar mee bedoeld 'epitheel van dentale oorsprong'? Heb je dan ergens in je lichaam ineens een bal gevuld met bijv. vocht die gemaakt is van tandglazuur of zoiets? Zo ja, hoe kan tandglazuur nu ineens in het lichaam een balletje (cyste) maken?

1.6K

Het beste antwoord

Lastig verhaal vrees ik. Laten we beginnen met wat definities.
- cyste: een pathologische lichaamsholte gevuld met vocht of een brij-achtige substantie, die aan de binnenzijde bekleed is met epitheel. Met 'pathologisch' wordt hier bedoeld dat de lichaamsholte er niet hoort te zijn; sommige lichaamsholtes zijn wel normaal (buikholte, mondholte, neusholte).
- epitheel: elk deel van ons lichaam dat grens aan de buitenwereld is bekleed met epitheel; de huid is hiervan een duidelijk voorbeeld, maar denk ook aan het trilhaarepitheel in je luchtwegen of het darmepitheel in je darmen. De tegenhanger is het endotheel zoals dat in bijvoorbeeld de bloedvaten zit. Je tanden zijn bekleed met het tandglazuur, oftewel het odontogene epitheel(!)
- Dentaal: alles wat met het gebit te maken heeft.

Als embryo bestaan wij eerst uit één cel, die gaat delen en de afzonderlijke cellen gaan zich wat later in de embryonale fase steeds verder specialiseren. Zo zijn er cellen in de kaak (of dat wat later de kaak zal zijn) die zich specialiseren tot de tanden. Er wordt dan gesproken van de tandlijst; de cellen waaruit later onderdelen van de tanden ontstaan. Hieruit ontstaan ook de eilandjes van Malassez (waaruit de ligamenten rondom de tandwortels ontstaan; hetgeen dus ook epitheliaal weefsel is) en de wortelschede van Hertwig (waaruit het glazuur (epitheel!) en de pulpa vormt.

Nu is het zo dat bij de specialisering zo'n cel per ongeluk net niet helemaal op de juiste plek zit. Een cel die bijvoorbeeld epitheel moet gaan vormen zit dan bijvoorbeeld niet een millimeter onder het tandoppervlak in plaats van óp het oppervlak, of een cel die onderdeel van de eilandjes van Malassez uit zou moeten maken zit net iets dieper in het tandvlees. De uitrijping gaat dan wel gewoon door; er ontstaat dan dus een kleine holte dat bekleed is met epitheel; aangezien het gaat om epitheel dat te maken heeft met je tanden is het dentaal epitheel en dus een dentale cyste.
Doordat vocht er wel in kan, maar niet uit (denk aan de normale functie van epitheel) groeien ze langzaam.
Overigens zijn er andere redenen waardoor een cyste ontstaan. Door een ontsteking kan bijvoorbeeld een stukje epitheel verplaatst worden en zo een cyste vormen.

Dentale cysten komen dus ook niet zomaar ergens in je lichaam voor, maar altijd ergens in je kaak, in of rondom je tanden; dat is immers de plaats waar de tandlijst zich vormt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
moet er iets aan zon dentale cyste gedaan worden?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@harriet07: als huisarts heb ik maar weinig verstand van tanden, dat is dus een vraag die je beter aan een tandarts zou kunnen stellen.
Ik zou denken dat een kleine cyste, die verder geen klachten geeft, net zo goed kan blijven zitten. Een grotere cyste lijkt me al vrij snel wel een probleem. Ik neem aan dat voor de beoordeling de precieze lokatie, maar ook het soort cyste (want er zijn dus verschillende soorten), de groeisnelheid en vast nog andere factoren meespelen.