Uit röntgenfoto's is gebleken dat de weke delen en de gewrichten beschadigd zijn en de enkel heeft zwakke plekken .Op google kom ik op reuma,Kan dat?

Heb pijnstillers,maar werken niet echt en moet dinsdag met fysio beginnen,ik ben net 38 jaar.

Toegevoegd na 6 uur:
P.s. de enkel is heel dik,warm en zeer pijnlijk,alleen koelen met ijszak helpt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Alles kan, maar voordat je jezelf gek laat maken door wat je op internet allemaal leest, moet je het goed uit laten zoeken door mensen die er echt verstand van hebben en weten wat er op jou van toepassing kan worden verklaard.

Als je huisarts je doorverwezen heeft naar de fysiotherapeut, kun je het beste even aanzien wat er gebeurt als je therapie hebt.

Als dat geen verbetering oplevert, kun je vragen of je huisarts bloedonderzoek kan laten doen. Daar blijkt meestal vrij snel uit of je echt reuma hebt, of dat het iets anders is. En als er dan twijfel is of als er reuma wordt aangetroffen, word je doorverwezen naar de reumatoloog.

En serieus: op Internet kun je alles vinden, maar je kunt er ook heel erg de weg kwijt raken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor dit antwoord. @gast82636: als jouw huisarts reuma vermoedt krijg je in 1e instantie te maken met een bloedonderzoek.
Zie ook: http://forum-voeding-gezondheid.adviseert.com/homepage/show/pagina.php?paginaid=275824
Kan ook gewoon slijtage zijn. Reuma uit zich meestal als ontstoken gewrichten van de vingers en tenen. Ontstoken wil zeggen rood, dik en pijnlijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan!
Reuma is namelijk een heel erg breed begrip.
Alle aandoeningen aan je bewegingsapparaat, waarbij dus je botten, gewrichten, pezen, gewrichtsbanden e.d. betrokken zijn vallen onder de nummer "reuma". Daardoor kom je er op google nu ook op uit.
Wat de meeste mensen zich echter bij reuma voorstellen is de acute gewrichtsreuma, met inderdaad rode, warme en pijnlijke gewrichten. Maar zoals ik al aangaf is reuma veel breder dan dat. Artrose (in de volksmond slijtage) valt officieel ook onder reuma bijvoorbeeld. Ook voor fibromyalgie geldt dit, ook wel weke-delen reuma genoemd. Maar uit je vraag begrijp ik dat er al aan jou is meegedeeld wat er op de foto's te zien is. Heb je toen dan niet meteen gevraagd wat dat dan voor jou precies betekent? Misschien kun je het beste contact opnemen met je arts. Hij of zij kan je het beste van informatie voorzien en duidelijkheid scheppen. Ook met de fysio waar je dinsdag een bezoek brengt zou je in gesprek kunnen gaan. Maar laat je alsjeblieft niet "gek" maken op google!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, zou fibromyalgie, wat weke delen reuma is, kunnen zijn. Een reumatoloog kan de diagnose stellen d.m.v. een aantal kenmerken. Je moet bv. minstens 13 van de 18 triggerpoints (pijnpunten) op bepaalde plaatsen van je lichaam hebben. Met alleen boedonderzoek op de reumareacties (rose, rast. en ast.) kan je niet bepalen of iemand reuma heeft nl.: bij iemand kunnen de reumareacties in het bloed negatief zijn terwijl die persoon toch reuma heeft en andersom kan ook dus positieve reacties en toch geen reuma. Een latextest (bloedtest) is bij fybromyalgie meestal positief en dat is een aanwijzing maar die wordt in de meeste laboratoria niet gedaan.
Mijn advies is om eens een reumatoloog te bezoeken.
Succes!!

Toegevoegd na 8 minuten:
Op de site: home.tiscali.nl/fibromyalgie/ kan je kijken of je jezelf hierin herkent.