ruiken mensen het gas niet?

Dit n.a.v. de gasexplosie in bijv. zwolle. En je hoort wel vaker over bijv. een gasfles die lekte. Ik ruik al snel gas, maar ruik je het niet duidelijk genoeg als je er in zit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (3)

Er is een parfum aan gas toegevoegd, zonder dit parfum is het reukloos.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, dat weet ik, maar in zulke situaties, ruiken de mensen het niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@tanja: dit gaat om situaties in huis, dus lpg en aardas, neem ik aan, er zijn voorbeelden genoemd. Dan zit het parfum er toch al in? Of vergis ik mij nou??
Een lek kan natuurlijk ook voorkomen als er niemand thuis is, of als je ligt te slapen, dan zal je ook later zijn met je reactie op de gas lucht.
Verder ruikt niet iedereen even goed, of je bent flink verkouden dan ruik je niets.
Of men is in een andere ruimte, bv boven en de lek is in de keuken, ook dan kan het te lang duren voordat je het ruikt.

Allemaal redenen waarom je te laat kan zijn met je reactie op de gas lucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar normaal moet je het ruiken toch? Ik ruik soms gas in de keuken, denk dat er een klein lek is, heel klein. Ik zet dan meteen alles open. Ik draai gaskraan dicht voor ik ga slapen en weg ga. Ik moet maandag iemand bellen. Maar zolang de kamer niet vol staat met gas, loop je geen risico?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is het bij een gaslek niet gevaarlijk om een stekker in het stopcontact te doen? Of ben ik nu heeeel erg in de war?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@miss86: Lijkt mij ook, zeker als er veel lekt, bij mij is het maar een heel klein beetje. Mijn neus is erg goed en ik ruik snel dingen die anderen niet ruiken. Is soms een voordeel, soms een groot nadeel, ben ook snel misselijk door geurtjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bij een stekker in het stopcontact doen kan er een vonkje vrij komen, hangt er dan gas in de lucht kan dat een ontploffing geven. Ja Henneke, normaal gesproken moet je het kunnen ruiken, maar situaties zijn niet altijd 'normaal'
Ik zou als je gas ruikt, alleen de kraan open draaien als het echt nodig is, dus als je gaat koken en verder dicht laten. Voor een gaslek kan je ook in het weekend bellen, huur je een huis dan kan dit via de woningbouw vereniging. Ik zou het aan een expert over laten of het verantwoord is om hier mee te wachten tot morgen, een telefoontje plegen is hiervoor genoeg.
Bij de explosie in Zwolle was er sprake van een gaslek in de kelder, waardoor zich hier gas had opgehoopt. Toen de eigenaar van de winkel direct na binnenkomst de lichtschakelaar overhaalde, kwam het tot een explosie. Als de eigenaar even gewacht had met het aan doen van het licht, had hij wellicht de gaslucht kunnen ruiken, maar omdat hij zo snel was met de schakelaar, heeft hij hier de kans niet toe gekregen.
AlphaLimaSierra