ik kan niet naar mezelf kijken in de spiegel.

ik heb het probleem dat ik niet lang in mijn eigen ogen kan kijken in de spiegel. mensen zeggen mij dat ze het niet snappen omdat ik een normaal iemand ben maar ik voel me niet gemakkelijk als ik het doe..
het voelt alsof er iets in mezelf me afschrikt.
weet iemand wat dit is ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat heb ik ook!
Alleen vind ik mijn ogen eng om naar te kijken, als ik helemaal geen gezichtsuitdrukking laat zien.

Antwoorden (4)

Dit is op zo veel manieren uit te leggen...

Ik denk dat het verstandig is om jezelf eerst een paar vragen te stellen.
- Heb je geheimen of een groot geheim waar je eigen beeld je aan doet denken? Dingen waarvan je bang bent dat anderen ze in je ogen zien?
- Als je lang naar een portretfoto van jezelf kijkt, heb je dan hetzelfde? Zo niet, print dan eens een lifesize portretfoto uit en houd 'm naast je spiegelbeeld. (Deze twee zullen verschillen, de een in spiegelbeeld, de ander zoals mensen jou zien. Is het verschil groot? (Dan heb je een asymmetrisch gezicht...) Welke van de twee is enger om lang naar te kijken?
- Kun je andere mensen wel lang in de ogen kijken?
- Is het een probleem voor je als anderen in jouw ogen kijken in plaats van jijzelf?

Er is vast wel een fobie voor spiegels/spiegelbeelden (en jawel, google zegt http://www.angstlijst.nl/nl/angst/spiegelvrees ) maar zo heftig klinkt het niet... Dus misschien dat je met een beetje extra zelfreflectie en het soort vragen zoals hierboven enig inzicht krijgt in jezelf? Ik hoop het, succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb het idee dat veel mensen dit wel herkennen

denk maar als er een foto gemaakt gaat worden dan wordt er algauw door deze of gene geroepen.... ik hoef er niet op hoor

en zie je jezelf dan wel eens op een foto staan dan is het al gauw van jeee wat sta ik er stom op

en zo is het ook als je voor de spiegel staat dan denk je ben ik dat en het voelt erg ongemakkelijk maar daar kan je wel oefeningen voor doen

elke dag kijk je in de spiegel en zeg dan; ik hou van jou

in het begin zal dat niet zo goed lukken en loop je gauw weg maar probeer het maar eens, elke dag een beetje langer en het kan wel een half jaartje duren voor je jezelf in de ogen kan kijken en het ook echt menen dat je van jezelf houdt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het kan van alles zijn:
Onzekerheid bijv.: vind je jezelf lelijk, vind je jezelf stom, voel je je ergens schuldig over? Of wat er in de andere antwoorden gezegd wordt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien gelijk je wel op een persoon waar je (onbewust) angst voor hebt.
Zeg eens iets liefs tegen jezelf in de spiegel of trek gekke bekken en lach dan naar jezelf.