Heerst er maatschappelijk meer taboe op herpes genitalis dan op herpes simplex?

Heerst er überhaupt (nog) wel taboe op het hebben van een koortslip?

Naar aanleiding van de vraag:
http://www.goeievraag.nl/vraag/helpt-koortslip-zovirax-helpt.17872

Herpes genitalis: Herpes aan geslachtsdelen
Herpes simplex: Koortslip

Als ik Wikipedia mag geloven is Herpes Genitalis eigenlijk ook gewoon Herpes Simplex (vaak variant HSV 2).

Graag onderbouwing van je antwoord over waarom je denkt dat dit wel of niet het geval is.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Het hebben van een koortslip is trouwens herpes labialis.
En nee ik vind het geen taboe;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of er maatschappelijk een taboe op heerst, kan ik niet weten. Als ik een geslachtsziekte zou hebben, zou ik daar niet mee te koop lopen en aan niemand vertellen, dus voor mij wel een taboe.
Met een koortslip loop je vanzelf min of meer te koop, maar dat is van een geheel andere orde en dat mag van mij iedereen zien en weten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind een koortslip altijd erg onsmakelijk om te zien. Als het mogelijk was dat wondje te verbergen dan deed men er net zo geheimzinnig over. Hoe vaak hoor jij iemand praten over aambeien of schimmeltenen ?
Een geslachtziekte is alleen interessant voor je sexuele partner. Die heeft m.i. het recht het te weten. Zolang ik dat niet van iemand ben hoef ik ook niet te weten dat ie besmet is met welk virus dan ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er heerst een groter taboe op het hebben van herpes genitalis dan op het hebben van herpes labialis, omdat men er kennelijk van uitgaat dat je bij de eerste herpes variant onveilig hebt gevreeën ( met een ook nog niet bekende partner, denkt men dan volgens mij..;-))en in het tweede geval kun je het onbedoeld hebben opgelopen, omdat iemand met een koortslip je een kus gaf of uit hetzelfde glas dronk; verder doet men sowieso nog steeds moeilijker over de zones onder de navel...