Die worden o.a. gebruikt bij zogenaamde snijbrandapparatuur. De functie daarvan is zuurstof vanuit een gecomprimeerde toestand toe te voegen aan brandstof zodat een zéér hete vlam ontstaat. De cilinder heeft als voordeel dat door samenpersing van het medium, vele liters in een betrekkelijk kleine ruimte kan worden opgeslagen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het opslaan van samengeperste zuurstof, hetgeen iets anders is dan de lucht die je inademt. In de gezondheidszorg wordt extra zuurstof toegediend bij benauwdheid maar ook bij kunstmatige beademing wordt zuurstof gebruikt, tijdens operaties in combinatie met narcosegassen. Duikers gebruiken perslucht.

In ziekenhuizen tref je meestal een centraal systeem aan, waarbij de zuurstof door leidingen aangevoerd wordt vanuit een centraal punt met heel grote cilinders. Dat is een elegantere oplossing dan cilinders naast ieder bed.

Die zuurstof wordt ook gebruikt bij autogeen lassen en snijden in combinatie met acetyleen.