Hoe ontstaat een 'hikdag'?

Vandaag is het weer raak, al de vierde keer vandaag dat ik de hik heb. Weet niet hoe het komt, heb normaal nooit last van de hik, maar als ik eenmaal een keer de hik heb, krijg meerdere keren dezelfde dag de hik. Het is niet dat ik constant aan denk, dus lijkt me niet dat het psychologisch is. Iemand die ervaring ermee heeft, of weet hoe het komt?

Weet jij het antwoord?

/2500

ja, echt vervelend, ik weet hoe het is want ik heb het ook heel vaak. Maar als ik de hik heb pak ik een glas water en neem elke keer kleine slokjes heel langzaam dat verdrinkt de hik. Veel mensen zeggen dat hik ontstaat door stress, dat je ergens mee zit.

Wanneer je te snel eet of drinkt krijg je soms de hik. De inname van voedsel gaat dan te snel en het lichaam heeft moeite met de spijsvertering. Doordat zenuwen in de keel of het middenrif geprikkeld worden, gaat het middenrif onwillekeurig en krampachtig samentrekken. De stemspleet sluit zich plotseling. Dit sluiten van de stemspleet tussen de stembanden zorgt voor het kenmerkende hikgeluid. De hik kan ontstaan door te snel eten, zonder goed te kauwen en door het drinken van koolzuurhoudende dranken. Ook bij spijsverteringsstoornissen, tijdens de zwangerschap of door het drinken van alcohol krijg je soms de hik. Daarnaast wordt het nogal eens gezien na open hart- of longoperaties.De meeste aanvallen ontstaan echter spontaan, zijn kort (slechts een paar minuten) en zijn snel weer voorbij. Herhaaldelijk en lang de hik hebben, wat zelden voorkomt, kan tot uitputting leiden en pijn in de borst veroorzaken (het wereldrecord hikken staat op meer dan een halve eeuw…). Hoewel de hik meestal niet schadelijk is, is het soms een verschijnsel bij ernstiger aandoeningen. Pleuritis(ontsteking van de longbladen), een maagbreuk (zie hernia diafragmatica) of longontsteking zijn hier een voorbeeld van. Vaak is de hik heel onschuldig en ben je er snel weer vanaf.Allerlei huis-, tuin- en keukenmethoden hebben nooit echt bewezen te helpen. Iemand laten schrikken, of een minuut lang je adem inhouden kunnen soms werken. Maar het beste kun je langzaam een glaasje water drinken en even ontspannen gaan zitten of liggen. Eten goed kauwen en niet teveel tegelijk eten is de beste manier om de hik te voorkomen. Yoga is ook een manier om het middenrif te laten ontspannen maar misschien had je dit al gevonden! XD

Bronnen:
http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeninge...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100