Hoe ontstaat een verkoudheid?

Een verkoudheid ontstaat door een virus, dat wordt overgedragen door de mens, via de lucht, door handen schudden enz. Hoe komt dan de "veroorzaker" aan het virus?

Toegevoegd na 26 minuten:
Met veroorzaker bedoel ik dus eerste die verkouden is geworden, de eenling tussen alleen maar "niet verkouden"personen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Virussen zijn er altijd en overal. We worden er dagelijks mee geconfronteerd. Alleen we worden niet gelijk ziek van een virus. Dat gebeurt pas als we een verminderde weerstand hebben. Dan heeft de virus alle kans zich in ons lichaam te vermenigvuldigen. Ons afweersysteem kan het dan niet goed bijbenen om de virus op te ruimen, dus worden we ziek.

Als wij dan ziek zijn, dragen we veel meer van de virus in kwestie bij ons en is dus de kans groter dat we een ander besmetten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ook weer van de voorgaande overdrachtgever
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
toen er dus nog geen overdrachtgever was
Virussen zijn hardnekkige"'wezentjes'.
Ze gaan van mens tot mens, de hele wereld over, als er na een tijdje al de mensen met te lage weerstand ziek zijn geworden, neemt het aantal besmettingen af.
Dat komt ook, doordat de mensen die ziek zijn geweest van deze virus, een antie-stof hebben opgebouwd, het lichaam herkent het virus en neemt direct maatregelen om niet meer ziek te worden.
Echter het virus laat zich zo maar niet aan de kant zetten en gaat muteren, hij verandert een beetje, waardoor ons lichaam hem niet meer herkent.
Dus kunnen we weer ziek worden, van deze, iets andere virus.
En opnieuw begint de reis over de wereld, totdat alle mensen met een slechte weerstand weer ziek zijn geweest en het virus opnieuw weer zal gaan muteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verkoudheid wordt veroorzaakt door een virus en is erg besmettelijk. Het verkoudheidsvirus kan worden overgedragen via de lucht (hoesten, niezen) of door huidcontact (een hand geven, zoenen). Het wordt met gemak overgedragen op plekken waar veel mensen dicht op elkaar zitten en waar beperkte frisse lucht komt. Denk bijvoorbeeld aan een volle trein of bus of een goed gevulde collegezaal.

De periode van besmetting totdat de eerste ziekteverschijnselen zich aandienen bedraagt 2 tot 3 dagen. Verkoudheid begint vaak met keelpijn. Dit wordt doorgaans opgevolgd door niezen, hoesten, hoofdpijn en een loopneus.

Maar wat gebeurt er nu precies in je lichaam?
Een verkoudheidvirus zorgt voor een ontsteking van het slijmvlies, waardoor het beschermende effect van het slijmvlies vermindert. Het ontstoken slijmvlies zwelt op en gaat veel slijm (snot) produceren. Hierdoor kun je een verstopte neus of een loopneus krijgen. Door de ontsteking raakt het slijmvlies geïrriteerd. Dit kan kriebelprikkels geven. In de neus een niesprikkel, in de keel een hoestprikkel. Keelpijn kan ontstaan als gevolg van een ontsteking van het keelslijmvlies en heesheid door ontsteking van de stembanden.

Met name als je weerstand laag is kan het verkoudheidsvirus gemakkelijk vat op je hebben. Omdat de weerstand van kleine kinderen nog niet volledig ontwikkeld is, zijn ze vaker verkouden dan volwassenen. Ook oudere en zieke mensen hebben meer kans om verkouden te worden, als gevolg van een lage weerstand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was niet de vraag, maar toch bedankt voor het antwoord.