Wat is dit op mijn voet?

Zie foto. Er zitten een soort van gaatjes in mijn voet. Is dit ernstig? Wat is het? En moet ik naar een dokter?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb al een aantal keer geprobeerd weg te halen met stikstof

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.6K

Het beste antwoord

Ha, herkenbaar, ik heb die dingen zelf jaren gehad. Het zijn voetwratten.
De huisarts bevriest ze met vloeibare stikstof (erg pijnlijk, maar het helpt wel).
De pedicure kan ze ook op verschillende manieren weghalen. (Heel netjes, voorzichtig en stapje voor stapje, maar ik vond dat ze dat allemaal veel te voorzichtig deed).

Je kunt ze ook zelf weghalen (dat deed ik nadat ik het wel had gehad met dokter en pedicure en ik die dingen steeds terug bleef krijgen.
Ik deed dat als volgt:
Koop bij de drogist eelt- en likdoornpleister. Dat is een grote, viltige pleister waar salicylzuur in zit. Dat verweekt eelt, likdoorns en voetwratten. Knip daarvan stukjes ter grootte van de voetwrat, plak je ze op en dek het geheel af met de breedste maat leukoplast (dat zorgt ervoor dat je dat kleine pleisterje niet verliest).
Twee dagen laten ga je met die voet in een badje met warm sodawater zitten. De pleister raakt los en de huid wordt door die soda nog weker.
Droog de voet goed af, plak er nieuwe pleisters op en ga 2 dagen later weer in zo'n badje. Je ziet nu dat de voetwrat helemaal wit is geworden.
(Nu wordt het minder fris. Zwakke magen moeten nu maar wegklikken)
Vervolgens krabde en sneed ik met een scherp pennenmesje alle losse, witte stukken weg. Dat voel je niet, alles wat wit is, is ook gevoelloos. Vervolgens gingen er weer pleisters op. Zo ging ik een aantal keren door, totdat ik de laatste kern van de voetwrat verwijderd had. Het ontstane gat groeide daarna weer dicht zonder dat er een litteken achterbleef.

De belangrijkste tips:
Loop NOOIT op blote voeten. Voetwratten zijn heel besmettelijk. Jij zult ze zo ook gekregen hebben in het zwembad, bij de sportschool of in de gymzaal of kleedruimte. Jij op jouw beurt besmet anderen ook.
Als je eenmaal vrij bent van voetwratten, loop dan in openbare ruimten zoveel mogelijk op schoenen of badslippers. Na het sporten of zwemmen altijd heel goed met water en zeep je voeten wassen envervolgens goed afdrogen.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Manjo, in het laatste stuk geef je zeer goed advies! In het eerste stuk twijfel ik of je het over wratten hebt. Wratten bloeden namelijk zéér snel als je er even in snijdt, vandaar dat de pedicure voorzichtig was, het besmettelijkste van wratten is n.l. het bloeden. Daarbij zal een pedicure nooit een wrat er uit snijden maar je naar de dokter sturen. Ook jouw behandeling en het effect ervan doet mij aan eeltpitten (likdoorns) denken. Een wrat pel je niet af.
Zelf heb ik dit vak jaren beoefend, vandaar dat ik trouwens niet voor likdoornpleisters ben. Zoals je al aangeeft, de gezonde huid wordt ook verweekt, ik ben meer voor de likdoornringen. Een +1 voor je laatste advies ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou er wel van maken : loop nooit op blote voeten in een openbare ruimte (zoals een zwembad of gymzaal).
Om en rond het huis op blote voeten lopen is juist prima (tenzij je natuurlijk een huisgenoot hebt met voetwratten of - schimmel).
Ik loop al jaren op blote voeten en heb nog nooit wratten of schimmels gehad. Wel eelt, maar da's weer een ander verhaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oeps, niet aan gedacht. Ik loop thuis ook altijd blootsvoets. Je hebt helemaal gelijk, jammer dat je reacties niet kunt ++

Andere antwoorden (13)

Ik zou even langs de dokter gaan. Het zouden voetwratten kunnen zijn, en die moeten natuurlijk weg, anders besmet je jezelf en ieder ander, als je op blote voeten loopt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee je hoeft niet naar de dokter het is een wrat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ziet eruit als een schimmel. Ik zou zeker naar de huisarts gaan, want schimmelinfecties kunnen best hardnekkig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik sluit wratten zeker niet uit maar zeker op de voetzool kan een schimmel heel goed niet schilferen en hoeft ook niet rood te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voetschimmel op de voet kan zich op verschillende manieren uiten. Het is niet altijd door en ook niet schilferig. Mensen kunnen ook alleen blaren hebben bijvoorbeeld. Maar het lijtk toch meer op wratten hoor..
Beginnende voetschimmel. Even langs de doc, dan krijg je een zalfje. Niets doen en het wordt erger. Uiteindelijk zul je dan eens je sokken en schoenen moeten vernieuwen...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het zijn wel juist de drukpunten onder je voet, waar vaak de likdoorns zitten, zouden het wratten zijn, dan zouden ze door de stikstof nu wel weg zijn.
Een likdoorn is erg gemakkelijk weg te krijgen met een likdoornpleister, binnen een week weet je het dan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Liever geen likdoornpleister Ed, dat tast ook de gezonde huis aan om de likdoorn ;-)
Maar inderdaad: de punten zitten op drukplekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoi, kristal, je vertelt me wat nieuws, is er dan een andere/ beter oplossing?
Ongetwijfeld zijn dat voetwratten.
Voetwratten komen het meeste voor aan de voetzool.
Ze worden dan vaak verward met eelt of een likdoorn, want er vormt zich meestal op de plaats
van de besmetting een eeltlaag(je).
Maar kenmerkend voor voetwratten is dat het eelt zich vormt als lapjes over elkaar heen en er zwarte kleine puntjes te zien zijn.
Soms blijven wratten beperkt tot één plek, maar vaak breidt het zich uit naar meerdere plaatsen op de voetzool.Wratten die ongemak geven (bijv. onder de voetzool)worden over het algemeen behandeld door de huisarts d.m.v. aanstippen met vloeibare stikstof.
Hierbij wordt door sterke bevriezing getracht het virus in de huid te verwijderen.
Overigens geeft deze methode wel vaak nog wat lichte napijn en klachten bij het lopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Zazoe, met je beschrijving van wratten zit je goed, maar ik zie hier geen zwarte puntjes. Het kunnen dus ook eeltpitten zijn.
dat zijn inderdaad voetwratjes, heb ik zelf ook jammer genoeg... ik heb gelezen dat je ze weg kan halen (een soort van) met nagellak en dat dan elke dag 2x per dag 2 weken lang doen, en dat ze dan weg gaan, ik zie ze op zich wel een beetje kleiner worden, maar of dat werkt?
en ook dat je met gewoon schoolbordkrijt er over heen moet wrijven, echt goed insmeren.
dan stikken ze een soort van?! denk ik.
je kan ook op google kijken en dan intypen:
wat te doen tegen wratjes of zo iets dergelijks intypen!
dan krijg je allemaal sites met tips, ik heb alles uitgeprint en probeer van alles! naar de dokter gaan helpt bij de een en bij de ander niet, ik durf het niet dus jaa. daarom doe ik het zelf met de meest aparte manieren!, zoals nagellak erop doen (dan schijnen ze stikken) en dan schildertape erover heen doen... hielp een beetje!
maar zowiezo niet zonder slippers in openbare ruimtes lopen!!

maar goed, ik herken je probleem!!
succes...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker voetwratjes, formule w ( bij de drogist) werkt goed, je moet het alleen wel hhel goed dagelijks doen tot ze weg zijn. Kan bij oude of grote wratten wel eens een tijdje duren. Overtollig eelt rond de wrat een beetje met een veiltje wegveilen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ziet eruit als zwemmerseczeem.
goed na het douchen ect je voeten afdrogen.

Toegevoegd na 34 seconden:
wel even langs de dokter je kan een zalfje nodig hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat zijn wratjes je kan ze weghalen met spul uit de kruidvat
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waren de gaatjes er ook al voor je het met stikstof bewerkte? Of waren het toen meer bultjes?

Zo te zien lijken dit eeltpitjes. Eeltpitjes ontstaan door druk van buitenaf, dat wil zeggen: op bepaalde plaatsen op je voet komt veel druk te staan, vaak waar ook de voetgewrichtjes zitten, waardoor dode huidcellen niet meer los kunnen laten maar zich opstapelen. Dat zijn dan eeltplekjes. Doordat die punten onder je voet onder druk blijven staan wordt het eelt uiteindelijk je voet in gedrukt. Dat heet onder de voet een eeltpit, en op de voet een likdoorn.

Het is dus zaak de druk van die punten af te halen. Dan kan het eelt weer naar buiten en de huidcellen kunnen weer normaal loslaten.
Dat kan op verschillende manieren:

a. Schoenen kopen met een betere pasvorm. Ik vermoed dat je hakken draagt (druk op voorvoet) en schoenen die aan de punt smal toelopen (druk op onderkant grote teen).
Ik raad je echt ook aan om naar de schoenen te kijken die je het meeste draagt, voel aan de binnenkant of er een voetbedje, of bultje zit op de plek van jouw eeltpitjes. Zo ja, dan is dat ook een mogelijke oorzaak.

b. Naar een als goed bekend staande pedicure die de eeltpitjes verwijdert. Meestal moet je dan zo om de 6 á 12 weken (is per persoon verschillend hoe snel de pitjes weer terug komen) terug als je geen andere schoenen draagt.

c. Likdoornringetjes kopen van vilt.
(GEEN likdoornpleisters, die maken ook de gezonde huid week en kwetsbaar)
De likdoornringetjes hebben in het midden een gaatje. Dat gaatje rek je net zover uit dat het ruim om de eeltpit heen ligt. Zo hou je de pit ook van druk af.

Succes ;-)
Kristal
13 jaar geleden
Zo te zien lijkt het vreselijk veel op mijn voet een paar jaar geleden alleen zag mijn voet er erger uit, maar de plekjes begonnen op dezelfde manier.

Bij mij jeukte het ook vreselijk (hier heb ik in jouw antwoord niets over gehoord dus hoeft niet hetzelfde te zijn).

Ik ben er uiteindelijk mee naar de huisarts geweest, het was voetschimmel (oftewel...zwemmersexzeem). Deze heeft me doorverwezen naar een huidspecialist (mijn hele voetzool had ik erafgekrabt). Deze behandelde het met zalf en een hele dikke lading verband die een week heeft gezeten en het allergrootste gedeelte is als sneeuw voor de zon verdwenen en de laatste restjes na een week ook.
(Daarna nooit meer teruggekomen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik je een goede raad mag geven ga er mee naar een dermatoloog dan zal je weten wat het is en de juiste behandeling ervoor krijgen.
Suc6