Wat wordt er bedoeld met een computer gedeelte in je leesbril? Wat is het verschil? En heeft hier iemand ervaring mee?

Ik heb moeite met een boek lezen en ik zie de letters op de computer soms ook een beetje wazig. Ik kan mijn ogen niet meer scherpstellen, dus mijn armen worden te kort.
Ik ben gisteren naar een opticien geweest en zij vertelde dat ik dan het beste een leesbril met computergedeelte kon nemen, maar toen was ik thuis en vroeg me af, wat nu het verschil is. En heeft hier iemand ervaring mee, maakt het veel uit?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.5K

Het beste antwoord

Als je normaal geen bril nodig hebt om in de verte te kijken, kan je als je ouder wordt merken dat je "handen te kort worden" zoals je mooi omschrijft. Bij het lezen van een boek of krant hou je deze namelijk ver van je af. Met het beeldscherm gaat dat wat lastiger ;o)

Dit betekent dat je je ooglens niet goed kunt "accommoderen". De lens in je oog kan niet bol genoeg worden om de letters scherp te zien op het netvlies. Als dit komt door ouderdorm is de medische term hiervoor ouderdomsverziendheid (presbyopie).

Een lens in een bril met + glazen kan dat effect verminderen, maar je kunt zo'n bril alleen goed gebruiken op korte afstand van zo'n 40 cm. Met een leesbril zal je dan ook merken die af te zetten als je ver weg wilt kijken.

Om dit probleem te omzeilen kunnen opticiens in een brillenglas verschillende delen verschillend slijpen. Op zich corrigeert elk deel een specifieke afstand, bijvoorbeeld voor het lezen van een boek. De afstand tot een beeldscherm is iets anders (70 cm), dus dat gedeelte kan specifiek voor jouw worden ingesteld. Een bril met een leesgedeelte (onderin) en een computergedeelte (bovenin) zal een scherptebereik van 40 - 150 cm moeten hebben. Je ogen zullen op een gegeven moment vanzelf het onderste of bovenste deel van het brillenglas gebruiken.

Dit principe wordt ook toegepast bij een lees én verte kijk gedeelte in multi-focale glazen. Daarmee kan je met dezelfde bril ook lezen (40cm) en in de verte kijken, maar het bovenste gedeelte is niet specifiek ingesteld voor een beeldscherm.

Misschien heb je ook nog wat aan bijgaande links? De een gaat over het voor het werk nodig hebben van een computerleesbril en de tweede laat zien hoe de oogproblemen worden veroorzaakt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik heb er geen, maar het verschil is vrij makkelijk te herkennen als je doet alsof je een boek leest (je ogen zijn dan echt naar onder gericht) of op een beeldscherm kijkt (dan kijk je juist een beetjte naar boven of naar voren).De plaats waar de lens anders geslepen moet worden voor computergebruik verschilt dus van die voor een leesgedeelte voor boeken ; anders zou je om op je computerscherm te moeten kijken steeds je hoofd in je nek moeten leggen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb er een. Normaal heb ik een bril met multifocale glazen. Achter de computer zat ik constant te zoeken naar de juiste overgang in de bril tussen verkijk- en leesgedeelte.
Bij een computerbril is het verkijkgedeelte afgesteld op ca 70cm, en in mijn geval zit er dus ook een leesgedeelte in. Bevalt uitstekend. Nadeel is dat je moet wisselen van bril, want wanneer je in de verte kijkt is het dus wazig, maar dat weegt voor mij niet op tegen de voordelen. Bril wordt bovendien vergoedt door het bedrijf.