Waarom bouwt ons lichaam een allergie op?

Allergie is een verkeerd ingeschatte reactie van ons lichaam, maar wat is hier het nut dan van?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.4K
paulus811
13 jaar geleden
Zou het niet een foutje van de natuur kunnen zijn, zonder enig nut? Waarom is de een allergisch voor pinda's en een ander totaal niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk ook dat het gewoon een bij-effect is van het feit dat wij een immuunsysteem hebben, en dat het zelf geen nut heeft.

Het beste antwoord

Allergie is een ingewikkeld probleem.
Voordat iemand in staat is ergens allergisch op te reageren moet die persoon al eens eerder in contact zijn geweest met dat specifieke allergeen.

Het afweersysteem heeft na dat contact (en meestal vele contacten) de mogelijkheid ontwikkeld om in het vervolg met een allergie te reageren: dit wordt allergische sensibilisatie genoemd.

In feite herkent het immuunsysteem die stof als een ‘vijand’ zoals een virus of een bacterie en reageert dus onnodig met ontsteking.

Ons lichaam vindt daardoor dat het nuttig is om zo te reageren.

Soms kan het heel lang duren voordat een allergie ontstaat. Mensen kunnen soms vele jaren zonder problemen in contact komen met een bepaalde stof en dan plotseling een allergie ontwikkelen.

Waarom dat zo is, is nog niet goed opgehelderd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi antwoord+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bedankt voor je antwoord, dat kort en duidelijk was.

Andere antwoorden (6)

Om zich af te weren tegen mogelijke indringers, of andere kwaaddoeners. Gewoon een afweerreactie;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Allergie is een reactie van het immuunsysteem op lichaamsvreemde stoffen (allergenen), die op zich helemaal niet schadelijk hoeven te zijn, zoals bijvoorbeeld stuifmeelkorrels, huidschilfers van dieren, uitwerpselen van huisstofmijt, schimmelsporen of voedselbestanddelen.

Allergenen komen vooral via de huid en via de luchtwegen het lichaam binnen, waarna het immuunsysteem deze allergenen onschadelijk probeert te maken met een soms 'overdreven' allergische reactie.

De klachten (loopneus, tranende ogen, jeuk, benauwdheid, diarree) zijn niet afkomstig van het allergeen zelf, maar van de reactie van het immuunsysteem op het allergeen......

Het lichaam bouwt een WEERSTAND op die soms overdreven heftig reageert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi en duidelijk antwoord.
+
Volgens de laatste onderzoeken lijkt het alsof het afweersysteem zich "verveelt", vanwege verbeterde hygiëne en medicijnen en daarom maar een allergie ontwikkelt, zodat het afweersysteem wat te doen heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heel goed+ja daar lijkt het wel SOMS op een soort oefening vh afweer systeem .maar toch ook echt een vorm van nu genoeg ,en niet nog meer van ,het zelfde!maar nu blijkt ook niet te schoon is btr :)voor kinderen ,anders meer kans op allergische reactie's ,meer onderzoek is nog nodig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal met je eens Kapperkort, er is gewoon meer onderzoek nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bron?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
best mogelijk, heb ik ook aan gedacht+
Het korte antwoord op je vraag is dat er geen reden is. Allergie heeft geen nut, alleen maar nadelen. Het is een onvermijdbaar bij-effect van de werking van onze afweer.

Onze afweer is een moeilijk probleem. Schadelijke stoffen moeten worden vernietigd, het lichaam moet juist niet worden vernietigd, en onschadelijke stoffen ook niet. Ook nuttige stoffen zoals voedingsmiddelen mogen niet worden vernietigd.

Zoals elk systeem, zal ook het immuunsysteem af en toe een foutje maken. Je hebt de "vals positief", waarin het afweersysteem iets zal aanvallen terwijl dat niet had gehoeven. Je hebt ook de "vals negatief", waarin het afweersysteem iets schadelijks ongemoeid laat.

Uit wiskundige berekeningen blijkt, dat je *altijd* een aantal vals-positief en een aantal vals-negatief zult hebben. Dat is onvermijdelijk.

Een allergie is een voorbeeld van een vals-positief.

--

Vergelijk het met ons juridische systeem. Ook daar is het onvermijdelijk dat er af en toe een onschuldige wordt veroordeeld, en af en toe een misdadiger wordt vrijgesproken. Niets aan te doen. We kunnen hooguit de balans verschuiven: vinden we het heel erg dat er wel eens een misdadiger ten onrechte wordt vrijgesproken, dan kunnen we het rechtssysteem aanpassen. Er worden dan minder misdadigers vrijgesproken. Het gevolg zal echter zijn, dat we meer onschuldigen zullen opsluiten.

Andersom werkt het precies zo: willen we minder onschuldigen veroordelen, dan kunnen we dat alleen bereiken door te accepteren dat we meer misdadigers zullen vrijspreken.

Ook al weten we vooraf, en vaak ook achteraf, niet wanneer we een misdadiger laten lopen of een onschuldige zullen veroordelen - deze twee fouten zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden.

--

Zou de evolutie in zijn algemeenheid minder allergie willen ontwikkelen, dan zou die evolutie vaker een ziekteverwekker zijn gang moeten laten gaan.

Dat laatste kan natuurlijk niet - vandaar dat het evenwicht daar is gekomen waar het nu is: veruit de meeste ziekteverwekkers worden aangevallen, met als bij-effect dat er soms een nutteloze aanval wordt ingezet: de allergie.
Cryofiel
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goede uitleg+
Volgens "de sleutel der zelfbevrijding" van Christiane Beerlandt, komt het er bij ziektes neer dat zij ontstaan door psychische klachten. Ik heb het boek hier niet maar er is er hier vast wel iemand die het kan vertellen wat het ook weer was dat te maken had met die allergien. Ik heb het boek niet gekocht omdat het er bij elke ziekte toch dan op neer zou komen dat je eerst jezelf moet helen en dan van die ziekte afkomt. Dat staat pratisch bij elk antwoord. Jezelf zijn en hier en nu en blij met wat je NU hebt. Een allergie onstaat vaak ook plotseling trouwwens en is even plotseling weer weg. soms na korte tijd, soms jaaaaaaaaaaaaaren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je bedoelt, je veroorzaakt het zelf, door meditatie kan je er wat aan doen, dust past jouw antwoord hier mooi bij.
+
ons lichaam bouwt en allergie op, het nu ervan zou kunnen zijn:
-kijk, luister naar mij -dat deel of die delen wat de allergie betreft-
-met andere ogen naar je lichaam kijken
-je ziel de kans geven verder te groeien
-je innerlijk en uiterlijk meer in balans te brengen
-stil worden en luisteren wat het fysiek vertelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik had altijd flink last van hooikoorts. Ik denk dat geen van bovenstaande punten op mij van toepassing was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jij weet zelf het beste hoe en wat met jouw fysiek Cryofiel.
mijn antwoord geeft een indruk, een idee weer van wat ik ervan denk. en dat hoeft geenzins te stroken met jouw ervaringen.
ikzelf kijk naar mijn geteisterd lijf na een zware chemo
en kom tot ideeën, puur persoonlijk.
Cryofiel
13 jaar geleden
Oei - zo'n chemo is niet niks, en je houdt er vaak langdurige gevolgen aan over. Maar chemo is geen allergie. Chemo is een keiharde aanval, het is puur gif - in de letterlijke zin. De hoop is dat de chemo voor kankercellen net een tikje giftiger is dan voor normale cellen, zodat kankercellen sterven en normale cellen overleven. Maar de normale cellen krijgen een fikse optater. Daarom word je ook zo ziek van chemo, en daardoor krijg je al die nare bijwerkingen. Ja, en dan, bij zo'n aanval, en dan ook nog eens vanwege zo'n ingrijpende ziekte, zijn de punten die je in je antwoord noemt wel degelijk van toepassing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor je antwoord en openheid.