Wanneer ontwikkel je levercirrose?

Ik bedoel hoe lang moet je dan welke hoeveelheid drinken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.5K

Het beste antwoord

Wanneer de levercirrose door alcohol wordt veroorzaakt spreek je van alcoholische levercirrose.

Bij levercirrose gaat de normale structuur van de lever meer en meer verloren. Het ontstaan van alcoholische levercirrose is een langdurig proces en het gevolg van een langdurige blootstelling aan alcohol. Hierdoor ontstaan in het begin littekens (bindweefsel). Het littekenweefsel duwt in de buurt liggende bloedvaatjes weg waardoor ook daar littekenweefsel kan ontstaan. Als levercellen niet vervangen worden door nieuwe levercellen neemt het littekenweefsel voorgoed hun plaats in.

Een oud collega werkte ooit bij Heineken en heeft in tien jaar tijd levercirrose ontwikkelt. Hij vertelde dat hij tijdens zijn werk dagelijks ongeveer acht flesjes bier dronk en 's avonds thuis verder dronk. En dan geen bier maar andere (sterkere) drank. Maar dit is natuurlijk een op zichzelf staand voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat verschilt per persoon man/vrouw gewicht lichaamsbouw etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar is geen maat voor, dat is voor ieder persoon verschillend, de een dus binnen 12 jaar( die jongen in Engeland) de ander kan er 50 jaar over doe. Feit is wel dat je behoorlijk moet zuipen om het snel voor elkaar te krijgen, dagelijks een flink aantal borrels dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het hangt niet alleen van je drank-, maar ook van je medicijngebruik af.
medicatie kan de lever ook erg belasten.
Rieneke1