Wat kan ik doen tegen verkoeling voor mijn hond?

Wat kan ik doen? Want hij zit de hele tijd maar te hijgen, en te liggen. Hij vind het te warm.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.6K
Cryofiel
13 jaar geleden
Ik zou bij deze hitte niets ondernemen tegen verkoeling. Ik zou juist alles doen tegen verhitting.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
cryofiel
je snapt t toch wel...
Cryofiel
13 jaar geleden
Natuurlijk, maar deze vond ik te leuk om te laten gaan. PS. Is GV nu een vrouwensite geworden, nu er ergens ver weg een balspelletje wordt gespeeld?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, ik vond het wel een goeie, Cryofiel, kwam er ook net achter dat ik het verkeerd gebracht had, haha.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja maar ondertussen wel voetballen kijken .....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tuurlijk Marion! Ik zit met mijn laptop bij de tv, haha. 2-1 ! Yessssss!

Antwoorden (10)

gewoon even wachten tot de zon weg is en dan even de hond laten zwemmen
of de hond buiten even in een schaduw plek met de tuinslang een beetje afkoelen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb hier zojuist op GV gelezen dat je 'm ter verkoeling ijsjes kunt geven....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ijsblokjes geven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natte handdoek werkt heel goed, ook bij honden.
Ook leuk voor honden bij deze warmte is een ijsje!
Voor honden zijn er speciale verkoelings spullen, zoals een koelmat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Laat hem liggen waar hij het 't prettigst vindt. Hij zal dan een schaduwplek op koele tegels uitzoeken. Tenminste dat doet de mijne. Geef hem regelmatig schoon drinkwater. Niet teveel ijs, daar kan hij last van z.n darmen van krijgen.
Laat hem zoveel mogelijk uit op de koelste momenten van de dag: s'morgens vroeg en 's avonds laat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Om dieren verkoeling te geven, vooral dieren die een beperkte manier hebben om hitte kwijt te raken (bijv. honden kunnen hijgen, maar niet zweten zoals wij dat kunnen en knaagdieren kunnen al helemaal niet zweten of hijgen).

Zorg bij dit soort weer, sowieso dat de dieren in het koelste gedeelte van het huis staan. Niet direct een airco erop, en zeker niet ineens met koud water nat gaan spuiten of in water laten springen dat heel koud is. Een dier kan in shock raken door de hitte, maar ook door ineens afkoeling! Het beste is om het geleidelijk aan te doen; door de voetjes/poten nat te maken en de rug en oren. Nooit als eerste de buik / onderkant; daar zitten te dicht organen.

Doe het eerst met wat lauwig water, en zeker niet met ijswater/ koud water. Alweer: shockgevaar.

Een hond specifiek: zorg voor voldoende water (ook weer: niet te koud!), en een lekkere koele plek in huis. Je kan bijv. zelf als je hond het erg warm heeft, elk uur (of naar behoefte) even met een bak met lauwig water vullen, en met een doek de hals, voeten, oren en rug wat bevochtigen. Aderen lopen daarlangs en nemen de afkoeling mee naar "binnen".

Let ook op je dieren, hoe ademen/gedragen ze zich?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de zomer kan het nog wel eens flink warm worden, ook voor uw huisdier. Veel van onze huisdieren kunnen daar niet zo goed tegen. Ze hebben bijvoorbeeld geen zweetklieren waarmee ze hun lichaam kunnen koelen zoals wij. Oververhitting kan gevaarlijk en zelfs dodelijk zijn voor uw huisdier. Houd er daarom rekening mee en neem maatregelen als het buiten warm is.

Honden kunnen hun warmte alleen kwijt door te hijgen. Behalve in hun voetzooltjes hebben ze nergens zweetklieren. Ze hebben het dan ook snel warm. Zorg er voor dat uw hond bij warm weer een plek in de schaduw heeft. Laat hem nooit achter in een auto of in een warme tent of caravan. Zorg natuurlijk voor voldoende vers drinkwater. Als uw hond van zwemmen houdt dan is dat een prima manier om af te koelen. Er zijn voor honden ook speciale koelteproducten te krijgen, zoals een koeltematje of koelte-halsband. Deze zijn gevuld met een materiaal dat koud water op kan nemen en de koelte lang vast kanhouden. Erg handig voor bijvoorbeeld een autoritje of voor warmtegevoelige rassen zoals kortneuzige honden (zoals bijvoorbeeld bulldoggen). Let wel op dat de hond niet op het materiaal kan kauwen, dus alleen onder toezicht gebruiken! Honden liggen bij warm weer ook graag op koele plekken, geef ze die gelegenheid. Let bij honden met een dunne vacht ook op verbranding en smeer dun behaarde plekken eventueel in met zonnebrandcreme. Maak geen lange wandelingen in de hitte maar plan deze aan het begin of eind van de dag. Ga zeker niet met uw hond fietsen in de zon!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb jij nou nooit eens een eigen mening over iets?
(kopiëren, kopiëren.....)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja hoor:))
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik geef mijn eigen mening regelmatig, wat denk je dat andere mensen over het algemeen doen zonder bron te vermelden? Juist (kopiëren en nog eens kopiëren).
Vul een fles met water en vries dat in. Misschien vindt hij het wel fijn om daar tegenaan te liggen. Anders je hond binnen houden tot het minder warm is en dan pas naar buiten doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat doe je zelf als je het warm hebt?
Je gat lekker zwemmen en laat je op die manier afkoelen.
Wel, geef je hond ook die kans en hij zal je dankbaar zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb onze honden een koelmat en allemaal een koelhalsband gegeven en ik moet eerlijk zeggen ze zijn geweldig ! Ook zijn de matten voor de mensen zelf te gebruiken.