Nee, in de Middeleeuwen vond men het helemaal niet mooi om mager te zijn. Hoe voller hoe mooier vond men toen.
Een vol figuur was ook een teken van welstand.
Anorexia is echt iets van deze tijd. De fotomodellen zijn tegenwaardig zo mager dat veel meisjes ineens vinden dat ze te dik zijn. En in de meeste gevallen is dat helemaal niet zo.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is veel te simpel om fotomodellen van tegenwoordig als oorzaak van anorexia te zien. Hoe kwam keizerin Sisi er dan bijvoorbeeld aan, zij las toch geen Vogue?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anorexia draait om zoveel meer dan alleen maar dun zijn.. bijvoorbeeld de controle die je hebt over het (niet)eten, etc..
Kimath
13 jaar geleden
Het is echt niet alleen door de modellen van nu, het is een probleemsituatie waar ze geen controle over hebben, en niet eten zien ze dan als iets waar ze wel controle over hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk weet ik ook wel dat het draait om een probleemsituatie is waarbij ze geen controle hebben over het (niet) eten. Dat is uiteindelijk de gehele problematiek van anorexia. Het is een psychisch probleem. Het start klein, maar kan uiteindelijk grote aannemen.
Ik heb een nichtje dat anorexia had. Gelukkig is het uiteindelijk, met heel veel problemen, allemaal goedgekomen.
Meisjes, want het zijn bijna allemaal meisjes, willen elkaar nog wel eens aansteken. Weten jullie dat daar zelfs een site voor is? (of hopelijk misschien was?) Overigens:de vraag gaat niet over het hoe en wat van anorexia. Dat is wel algemeen bekend. De vraag was enkel: Of het in de Middeleeuwen voorkwam.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eén site? Was het maar waar. Providers nemen vaak hun verantwoordelijkheid wel door pro-anorexiasites af te sluiten, maar er komen er constant weer bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Erg zorgwekkend!
Tijdens de middeleeuwen, die duurden van 400 tot 1100 na Christus, kwam anorexia of een vorm van zelfuithongering nauwelijks voor. De vrouwen van toen werden geacht hun mannetje te staan. Ook waren de voortplantingskwaliteiten erg belangrijk. Brede heupen en grote borsten verhoogden de kans dat ze gezonde kinderen zou voortbrengen, van uithongering was dus geen sprake.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het uiterlijk en daarmee het zelfbeeld voor veel mensen tegenwoordig veel belangrijker is dan toen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anorexia is waarschijnlijk net zo oud als de mensheid maar ons idee daarover verandert met de tijd.

Doktoren beschreven gevallen van zelfvermagering al honderden jaren geleden.

Tijdens de middeleeuwen echter kwam anorexia of een vorm van zelfuithongering nauwelijks voor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Anorexia kwam in de middeleeuwen niet voor, wél stak men soms de vinger in de keel om over te geven. Echter deden ze dit om de maag zo snel mogelijk te legen en daarna weer door te kunnen eten. Dit omdat feesten soms zeven dagen achter elkaar duurde ;-) Het eten was niet bepaald caloriearm, maar daar maakte echt niemand zich druk om. Mooi dik zijn was de trend onder rijken, dun zijn was voor armen die geen eten konden betalen. Dit 'vinger-in-de-keel-stoppen-om-overtegeven' was dus geen manier om af te vallen, maar juist om nog meer te kunnen eten.

Toegevoegd na 1 minuut:
Ik schreef dat het in middeleeuwen niet voor kwam, maar ik bedoelde 'niet veel'. Of helemaal niet voor kwam weten we niet, maar het kwam elk geval niet zoveel voor als tegenwoordig omdat juist dikheid mooi was, in tegenstelling tot wat nu het ideaal is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit klinkt een beetje als bolimia
Denk het niet. Mensen waren bezig met overleven. Hard werken van zonsopgang tot zonsondergang. Elke broodkorst die je kon krijgen was meegenomen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Dit stukje van internet.
http://www.agirl.nl/index.php/Geschiedenis-van-anorexia.html