Hoe voelt het als je cervix open is?

Hard, zacht, hoog, laag, dat is duidelijk. Maar open of dicht? Ik neem aan dat je het dan sowieso niet hebt over een gapend gat. Dus hoe voelt dat?

Toegevoegd na 1 uur:
Voor de duidelijkheid: het gaat *niet* om zwangerschap en bevalling!

Bij bijvoorbeeld natural family planning (methode om zonder hormonen, spiraal of barrièremiddelen hetzij zwangerschap te voorkomen hetzij te plannen) wordt tijdens de cyclus o.a. de cervix gecontroleerd. Hoe dicht je bij ovulatie zit zou dan o.a. blijken uit de vraag of de cervix hoog of laag zit, hard of zacht is, en open of gesloten is.

Ik weet dat het klopt dat tijdens de menstruatie en rond de ovulatie de cervix meer 'open' is. Maar het is me een raadsel hoe je dat zou moeten voelen. Het is immers niet zoiets duidelijks als ontsluiting bij een bevalling.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
19.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedoel je tijdens een bevalling?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ah, ik begrijp de verwarring! Nee, ik bedoel niet ontsluiting tijdens een bevalling, ik bedoel de momenten (menstruatie en ovulatie) tijdens de menstruatiecyclus dat de cervix meer open is, in het eerste geval om menstruatiebloed naar buiten te laten en in het tweede geval om spermacellen naar binnen te laten.

Het beste antwoord

Ik dacht dat de cervix alleen maar opengaat bij een ontsluiting. En dan kun je met je vinger voelen hoeveel keer de vingerdikte tussen de ene en de andere kant past, zo kun je de breedte van de ontsluiting inschatten.
De meeste vrouwen kunnen daar zelf niet goed bij als ze hoogzwanger zijn, want dan zit die buik in de weg. Ik bedoel hier dan ook dat een ander, bijvoorbeeld de arts of verloskundige dit voelt en opmeet.

Als je een beetje soepel bent, kun je als je niet zwanger bent zelf de cervix voelen met je vinger. Voor mij is dat geen dagelijks werk ;) maar die enkele keer dat ik dat wel eens heb gedaan voelde de opening altijd hetzelfde: als een dicht gat, een kuiltje dus.

Toegevoegd na 11 uur:
(aanvulling na jouw toevoeging) Ai. Dan kan ik je alleen maar vertellen hoe ik het zelf deed, maar dat was dan net andersom (om zwanger te worden). Maar datzelfde idee kun je ook toepassen om juist NIET te vrijen op vruchtbare dagen.
Ik heb veel moeite moeten doen om zwanger te worden, hield daarom jarenlang een temperatuurcurve bij om het ovulatiemoment te bepalen. Op den duur ga je voelen wanneer je ovuleert en dan besef je ook dat je dat gevoel al veel vaker hebt gehad. Maar het is zo minimaal dat je er niet bij stilstaat, totdat je er bewust op gaat letten.
Nog later -toen was ik gescheiden en geruime tijd seksueel inactief- merkte ik dat ik eigenlijk nooit aan seks dacht of mezelf wilde bevredigen, behalve de 24 tot 48 uur voordat ik ovuleerde. Blijkbaar heeft de mens toch nog zoiets als natuurlijke paringsdrang zoals je dat bij dieren ziet. Alleen had ik tijdens mijn relatie dat nog niet in de gaten, ik heb het dus nooit kunnen toetsen of ik dat vermeerderde libido ook voelde als ik regelmatig seks had.

Je zou het kunnen proberen met een ovulatietester van de drogist / apotheek. Hou het een paar maanden bij wanneer je ovuleert en registreer heel bewust alles wat je in die tijd (en voorafgaand daaraan) in en aan jouw lichaam voelt gebeuren. Je kunt dan ook dagelijks de cervix voelen en als de tester zegt dat je ovuleert, voel je het als het goed is het verschil.

Heel veel succes! (O ja, voordat je zulke methodes gaat gebruiken als voorbehoedsmiddel, moet je je wel heel goed afvragen wat je doet als het mis gaat. Want het is en blijft natuurlijk een vrij onveilige manier van vrijen.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oh geen zorg! Zoals ik al zei: natural family planning is bedoeld voor zowel vrouwen die zwangerschap willen voorkomen als die juist zwanger willen raken. Zelf wil ik graag zwanger worden. Niet specifiek met natural family planning, ik gebruik nu gewoon ovulatietests. Maar ik liep tegen deze methode aan en vraag me af of het misschien iets is om te gebruiken tussen kinderen in, wanneer het nou ook weer geen ramp is als nummer twee iets vroeger komt dan gepland. Na een slechte ervaring met de pil (toen ik ooit een pilpauze wilde, bleef ik een jaar na het stoppen onvruchtbaar) en nu vrij lang bezig zijn na Mirena (overigens niet speciaal dóór Mirena) lijkt het me een goed idee om geen hormonale middelen te gebruiken tussen zwangerschappen in. En condooms, blegh, liever niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kan ik me heel goed voorstellen. In jouw geval zou je ook nog aan een spiraaltje kunnen denken. Dat verandert niets aan jouw natuurlijke hormonale situatie en zodra je het verwijdert ben je weer gewoon vruchtbaar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, maar bij een koperspiraaltje vergiftig je wel min of meer het klimaat in de baarmoeder, en de menstruatie wordt er zwaarder van. Ook niet echt een optie. En voor Persona zijn mijn natuurlijke cycli weer te lang. Maar goed, ik ben natuurlijk nog niet panisch op zoek naar anticonceptie, eerst maar eens überhaupt zwanger worden.

Andere antwoorden (3)

Ik denk dat je het moeilijk kunt voelen. Er zit een slijmprop voor die bijv tijdens een bevalling de hals zacht maakt en open. Wanneer je ovuleert kruipt de hals meer naar binnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Baarmoederhals

locatie baarmoederhals of cervix
De baarmoederhals of cervix (uteri) is een smaller, buisvormig gedeelte van de baarmoeder dat aan een kant in de vagina eindigt, aan de andere kant overgaat in het baarmoederlichaam (corpus uteri) met daarin de baarmoederholte (cavum uteri). De baarmoederholte is met endometrium bekleed, de baarmoederhals van binnen met cilinderepitheel. In de vagina heeft de baarmoederhals een opening, de baarmoedermond, het ostium externum. Het gedeelte van de cervix dat zichtbaar is via de schede wordt portio genoemd.

In de baarmoedermond zit meestal (behalve tijdens de ovulatie), een ondoorgankelijke slijmprop om de baarmoeder tegen infecties te beschermen. Vóór de bevalling wordt de baarmoederhals verwijd en raakt opgenomen als deel van de baarmoeder en heet dan 'onderste uterussegment'; het verlies van de slijmprop, soms met iets bloed, kondigt vaak het begin van de bevalling aan en heet dan ook tekenen.

De baarmoederhals ondergaat gedurende de menstruatiecyclus een aantal veranderingen. Vlak na de menstruatie is de baarmoederhals gesloten en ligt hij ondiep in de vagina. Wanneer de tijd van de ovulatie nadert, kruipt de baarmoederhals weg naar binnen, wordt zachter van structuur en opent zich een beetje. Na de ovulatie komt de baarmoederhals weer terug in de lage, gesloten positie.

Ook de overgangszone tussen het endocervicale epitheel en het plaveiselepitheel verplaatst zich wat meer naar binnen en naar buiten onder invloed van de maandelijkse variatie in hormoonconcentraties.

Bij mensen komt kanker van de baarmoederhals (baarmoederhalskanker) vrij frequent voor. Het wordt veroorzaakt door een infectie met het humaan papillomavirus (HPV). Het ontstaan van voorstadia van deze vorm van kanker kan vroeg worden opgespoord door studie van een uitstrijkje, en bij vroege detectie efficiënt worden behandeld.

In Nederland worden om het aantal patiënten aan baarmoederhalskanker te beperken alle vrouwen van tussen 30 en 60 jaar oud elke 5 jaar uitgenodigd om een uitstrijkje te laten maken.

In België geldt als richtlijn voor deze groep vrouwen om zich om de twee jaar te laten onderzoeken via een uitstrijkje. De ontwikkeling van een baarmoederhalskanker verloopt sneller bij jongere vrouwen dan bij oudere vrouwen......
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit weet ik allemaal, dat is basisbiologie en algemene ontwikkeling. Ik bedoel heel concreet: hoe voel je dat? Als je aan de baarmoederhals voelt, wat is het verschil in gevoel tussen een open en gesloten baarmoederhals?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In geopende positie kan men met een kwart vingerkootje
naar binnen komen.
In gesloten positie niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Engerd, een vingerkootje er in? Dat doet zeer! Ik heb enkele keren een spiraaltje gehad, dat werd dan idd geplaatst tijdens de menstruatie omdat de cervix dan iets verder openstond. Naar het binnenschuiven van zo'n dunne canule waarin dat spiraaltje zat voelde vanaf het allereerste stukje al heel akelig. (En dan heb ik het niet over het pijnlijke gevoel van de kogeltang, want na de eerste 2 keer kogeltang kreeg ik een andere arts die het zonder dat werktuig kon doen. Zodoende weet ik dat het alleen over het inschuiven van de canule ging.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iets waar een kwart vingerkootje in kan noem ik inderdaad een gapend gat. Was het maar waar, ik heb ook een heel pijnlijke spiraal-ervaring. En zo'n spiraal wordt specifiek geplaatst wanneer de cervix openstaat.
Het verschil met een gesloten cervix is nauwelijks merkbaar. Het is maar een kleine opening vaak maar een klein rondje of spleetje. Maar het ligt er ook aan of je al eens een kind hebt gebaard.