Mij halo naevus groeit is dit normaal?

de witte kring om mij moedervlek (halo naevus) word alsmaar groter.en bij een andere moedervlek zit sinds kort ook een witte kring om is dit nog normaal?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Op zich is dit nog normaal maar als je binnenkort toch eens bij de huisarts komt: laat het dan even zien. Als je je er zorgen over maakt: bel voor de zekerheid even de assistente een keer of bel op het telefonisch spreekuur als dat er is.

HOE ZIET EEN HALO NAEVUS ER UIT ?
Een halo naevus is een gewone moedervlek, maar met een witte rand er omheen. In de witte rand zijn de pigment cellen verdwenen. Bij een lichte huid is de rand moeilijk zichtbaar, bij een donkere huid heel goed. Als u in de zon gaat wordt uw huid bruin, maar niet de halo: die blijft spierwit en kan lelijk verbranden in de zon omdat de huid niet meer wordt beschermd door pigmentcellen. De halo naevus kan overal op het lichaam zitten, ook in het gelaat. De moedervlek in het midden kan groot of klein zijn, en huidkleurig, roze, of bruin. De ring rond de moedervlek kan heel smal zijn, enkele millimeters, maar ook centi

KAN DE MOEDERVLEK IN EEN HALO NAEVUS KWAADAARDIG ZIJN ?
Nee. Een halo naevus is per definitie goedaardig.
Uitzonderingen zijn er altijd: het komt zeer zelden voor dat een moedervlek met een witte ring er omheen toch kwaadaardig blijkt te zijn. Dan was het niet een echte halo naevus, maar een melanoom met een witte verkleuring eromheen. In dat geval is de moedervlek in het midden niet regelmatig, en de witte rand er omheen ook niet. Omdat dit bijna nooit voorkomt, is het beste antwoord op deze vraag toch: een halo naevus is goedaardig.

WAT MOET IK DOEN ALS IK EEN HALO NAEVUS HEB ?
Het is wel verstandig om er een keer door een huisarts of door een dermatoloog naar te laten kijken. Daarbij wordt gekeken of de moedervlek in het midden er normaal uitziet. Als dat zo is, dan hoeft er verder niets te gebeuren. Als de huisarts het niet helemaal vertrouwt zal u worden doorverwezen naar een dermatoloog. De dermatoloog bekijkt de moedervlek, zo nodig van dichtbij met een vergrotend instrument. Als de moedervlek in het midden er onrustig uitziet, dan gebeurt er wat bij elke onrustige moedervlek gebeurt: hij wordt weggehaald en onder de microscoop bekeken. Dat gebeurt alleen als de moedervlek er verdacht uitziet. Het hebben van een witte ring rond een moedervlek is niet voldoende om een moedervlek verdacht te noemen (zie voor meer informatie de folder moedervlekken).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is wel verstandig om er een keer door een huisarts of door een dermatoloog naar te laten kijken. Daarbij wordt gekeken of de moedervlek in het midden er normaal uitziet. Als dat zo is, dan hoeft er verder niets te gebeuren. Als de huisarts het niet helemaal vertrouwt zal je worden doorverwezen naar een dermatoloog.

Op zich is het een gunstig teken dat de halo groter wordt. Want dat houdt in dat jouw lichaam bezig is om de moedervlek weg te werken. Maar dat kan wel een paar jaar duren. Daarna komt de kleur in de ring geleidelijk weer terug. Maar soms is het pigment helemaal weg, komt niet meer terug, en dan blijft voor altijd een witte plek achter.

Je moet wel oppassen met de zon. Vergeet niet de halo steeds goed in te smeren met zonnebrandcreme, want de huid is daar erg gevoelig voor verbranding.
Amadea
11 jaar geleden
Het is normaal dat de halo, de witte kring eerst lichter of groter wordt, dit gebeurd bij het opruimen van de moedervlek, meestal verdwijnt de halo na een aantal maanden tot een paar jaar, soms blijft een witte vlek voor altijd, wel zolang hij er zit, goed insmeren met anti-zonnebrand, hij is erg gevoelig voor verbranding.