Welke opties zijn er, en welke zijn het beste voor rug en nekklachten?

Ik heb al jaren en jaren last van boven en onderrug. Nu is er laatst weer vanalles bijgekomen. Ik heb een keer verkeerd gelegen tijdens het slapen en zoals je wellicht weet heb je dan een stijve nek de volgende dag. Helaas is bij mij die stijve nek helemaal niet meer weggegaan. Chronische stijfheid in de nek heb ik dus, naar rechts kijken doet pijn.
Maar wat misschien nog vervelender is, zijn de klachten in mijn bovenarm die er ook bijgekomen zijn een tijdje terug. Ik had zelf al wat zitten zoeken op internet en mijn fysiotherapeut en arts zeiden beide dat dat wel eens kon kloppen, subacromiaal pijnsyndroom. Mijn schouderblad beweegt niet op de juiste manier mee met mijn armen en daardoor straalt er (volgens de fysiotherapeut althans) pijn uit naar mijn bovenarm(het deel dat bij de schouder hoort).

Genoeg klachten dus. Zoals iedereen tegenwoordig wel weet proberen sommige behandelaars je zo lang mogelijk aan het lijntje te houden om zoveel mogelijk behandelingen te kunnen declareren. Helaas is dit de realiteit van de zorgsector tegenwoordig. Ik ben dus aangewezen op mezelf en andere mensen die zelf soortgelijke ervaringen hebben gehad.

Mijn vraag aan jullie is dus, wie weet waar ik misschien succes mee zou kunnen boeken? Wat voor therapieen zijn er tegenwoordig allemaal? Ik heb al fysio gehad, manueel therapie, cesartherapie en chiropractie.
Als jullie in de buurt van Eindhoven een behandelaar weten waar jullie zeer tevreden over waren, dan hoor ik dat ook graag.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ter aanvulling; De pijn in mijn bovenarm treedt op bij oefeningen zoals de lateral raise, front raise, side raises en overhead press. Ik ben nogal een fanatieke fitnesser, en dat maakt het dus des te frustrerender omdat ik niet meer kan trainen. Bovenlichaam althans.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Fitness zorgt voor extra belasting in het algemeen, dus niet alleen voor je rug. Dat in combinatie met slechte voeding en..
Zolang je de oorzaak niet aanpakt gaat fysio enzovoorts niet echt helpen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Vandaar mijn vraag; wat zijn de beste opties voor mij? :) Fitnessen doe ik al niet meer(bovenlichaam dan) omdat dat veel te pijn doet. Fysio oefeningen doe ik wel, maar dat kan absoluut geen kwaad. Je moet blijven bewegen anders wordt het erger. En de oorzaak...tja. Als ik die eens wist...zelfs de huisarts kan hem niet achterhalen en foto's/echo's laten ook niets zien. Dan wordt het dus lastig. Vandaar dat ik hier kom kijken of iemand mij bepaalde therapieen kan aanraden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
voeding:
http://www.natuurdietisten.nl/detail.php?id=722&cod=431&page=

Antwoorden (2)

Ik heb tijdens mijn nekklachten heel veel baat gehad bij Shiatsu therapie. Shiatsu is daar niet specifiek voor bedoeld maar bij mij en meerdere patienten helpt het prima. Ik had eerlijk gezegd voor die therapie gekozen omdat ik daar een groot deel terug van krijg via mijn zorgverzekering. Plus dat ik van de therapeute oefeningen en tips heb mee gekregen die helpen. Zoals de juiste manier van spierkmoopjes/afvalstoffen in je spieren weg te drukken en masseren. Er zijn heel veel Shiatsu therapeuten in Nederland. Die kun je vinden via internet. Zoek wel op recensies want niet elke therapeut is even goed. Maar dat geldt denk ik voor alle therapieën.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het werkt ook nog eens ontspannend.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dankje! Aangezien de chiropractor niet opschiet(1 keer in de 3 maanden een keer kraken en 5 min praten) ga ik die omruilen voor shiatsu, het is beide alternatieve zorg en die krijg ik ook vergoed. En de ontspanning lijkt me ook erg fijn en bevordelijk voor mijn spieren.
Je zou medische lasertherapie kunnen proberen. Overbelasting, blessures e.d. kunnen verdwijnen met deze therapie. Er zit een arts op de Mirabelweg in Eindhoven. Verwar het niet met lasertherapie voor ontharen o.i.d. Er zijn meerdere soorten lasertherapie. De behandeling is pijnloos. Als je aanvullend verzekerd bent kan het uit de pot voor de alternatieve geneeswijzen betaald worden. (In het buitenland valt dit onder reguliere zorg.)
Ook ergotherapie kan helpen om de klachten niet erger te laten worden. Wanneer je een pijndagboekje bijhoudt, waarin je opschrijft wat je gedaan hebt en welke pijn en ongemakken je hebt, kun je er wellicht een patroon in ontdekken. Zo kun je samen met een ergotherapeut je belastbaarheid in kaart brengen. Ergotherapie gaat, voor zover ik weet, wel van je eigen risico.
Beterschap!