ik heb bloedarmoede, mijn ijzerwaarde is met ijzerpillen al van 4 naar 6 maar blijf me ellendig voelen. wat te doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
Ritsuka
12 jaar geleden
hoe lang ben je al aan die ijzerpillen?
wat zegt je huisarts?

Antwoorden (5)

er is maar 1 iemand die je kan helpen, de arts die je de ijzertabletten heeft voorgeschreven, dus maak daar morgen een afspraak.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mirjam

Als het goed is heb je medicijnen (ijzerpillen) van de huisarts gekregen. Hij/zij zal je ook verteld hebben hoe lang het duurt dat je je iets beter zult gaan voelen.

Advies

Maak een afspraak met de huisarts en laat je ("nog een keer"?)goed voorlichten en neem een blok en pen mee,
ik vergeet altijd de helft van wat de dokter me allemaal verteld.
Misschien kun je eerst langs gaan en vragen of ze zo'n foldertje hebben, die bestaan over van alles met uitleg en adviezen.

Toegevoegd na 1 minuut:
@miriam35 (sorry)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Terug naar je huisarts. Op zich kun je van een hb van 6 nog wel klachten hebben, en je hebt blijkbaar al een lange weg achter de rug. Ik weet niet wat voor afspraken je hebt gemaakt met je huisarts over de verdere behandeling en controles, maar het lijkt me goed dat in elk geval bekend is bij je huisarts dat jij je nog niet echt beter voelt. Mogelijk heeft je huisarts nog adviezen hoe je je beter kunt voelen, zijn er manieren om je hb wat sneller weer op peil te krijgen, of is het goed om eens verder onderzoek te doen naar bijvoorbeeld de oorzaak van het lage hb en eventuele andere factoren die mee kunnen spelen in het feit dat je je nog altijd niet goed voelt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedankt voor de reacties! het punt is dat ik me zo snel lastig voel bij de huisarts. Ik heb ook twee invallers gehad en die zijn zo onduidelijk. De ene adviseert dat ik me ziek meld. De ander zegt dat ik het in me voeding moet zoeken. Maar ik eet altijd erg gezond. En nu nog veel meer. ik slik nog wel 1 ijzerpil per dag, omdat ik van 3 pillen per dag ging overgeven. Maar daar heeft de huisarts niks van gezegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet je nooit 'lastig' voelen bij je huisarts. ALS het al zo was dat je huisarts jou 'lastig' zou vinden, zegt dat meer over je huisarts dan over jou. Jij hebt een heel reëel probleem, en een hb van 4 is echt laag, dat is niet "een beetje bloedarmoede" zoals de meeste vrouwen wel eens hebben of hebben gehad. Dat is een medisch probleem, wat vraagt om een medische behandeling. Je huisarts kan hier m.i. nog best iets voor je doen: gezond eten wil niet per definitie zeggen dat je genoeg ijzer binnenkrijgt, een diëtist zou met je op een rij kunnen zetten wat je zoal eet en of je genoeg binnenkrijgt. Ook zou een ander middel je misselijkheid kunnen verminderen, of zou je huisarts tijdelijk een ander middel erbij voor kunnen schrijven om de misselijkheid te verminderen. Dus écht teruggaan hoor, je huisarts IS ervoor om jou hiermee te helpen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dietisten moeten tegenwoordig uit eigen portemonnee betaald worden. Ga eerst naar je eigen huisarts en inderdaad jij bent niet lastig, onthoudt dat. Je hebt een probleem en zij (artsen) zouden de oplossing moeten hebben voor jou. Misschien is het een idee om een soort medicijn/klacht- dagboek aan te leggen : je reacties op bepaalde medicijnen, hoe jij je ervoor en erna voelt - vergeet niet de tijden er bij te zetten, alleen middag of avond is niet genoeg.
Laat je ook eens testen op B12, als je niveou lager als 300! is, kijk dan even op de site:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laat je testen voor bthalassemie http://www.oscarnederland.nl/node/73.