Krijg je met het roken van een sigaar minder nicotine binnen dan met een sigaret?

Dan bedoel ik, als je een sigaar rookt ter grootte van een sigaret. Je rookt een sigaar immers niet over de longen, maar het bevat wel meer nicotine en deze wordt alsnog wel opgenomen via de mond.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
8.5K
jc54
8 jaar geleden
Met NIET actief roken krijg je het minste nicotine binnen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat bedoel ik ook, als je een sigaar niet over de longen rookt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mond , tong , lippen en keel kanker komen juist bij sigaren rokers voor . Het is niet de nicotine die ( alleen ) je in longen schade veroorzaken. Maar alle irriterende stoffen ( of voorwerpen ) die contact met het lichaam hebbenkunnen schade veroorzaken .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat klopt, tenminste, dat heb ik ook begrepen. Alleen het ging me nu alleen om de nicotine.

Het beste antwoord

Gemiddeld gezien wel ja. Mensen die gewend zijn sigaretten te roken hebben bij sigaren ook meer de neiging om over de longen te roken waardoor de hoeveelheid nicotine dan juist hoger is. Als je een sigaar rookt zoals eigenlijk de bedoeling is dan krijg je inderdaad minder nicotine binnen.

Daarom denken mensen vaak dat sigaren minder slecht voor de gezondheid zijn dan sigaretten, maar dat is niet waar. Nicotine is slechts een stofje in sigaretten-/sigarenrook en een van de minder schadelijke; al is dat natuurlijk wel de verslavende. In de rook zitten duizenden stofjes die in min of meerdere mate kankerverwekkend en/ of op andere manieren schadelijk zijn. Door het over de longen roken van sigarettenrook ontstaan vooral ziekten als longkanker en hart-en-vaatziekten.
Doordat sigarenrook minder over de longen gerookt wordt ontstaat er minder vaak longkanker, maar juist meer mondbodem- en lipkanker. Deze zijn erg vervelend omdat ze vaak pas in een laat (en dus ongunstig stadium) gevonden worden. Natuurlijk is het risico op longkanker ook bij sigaren duidelijk verhoogd tov niet-rokers. Door sigarenrook wel over de longen te roken kan het risico op longkanker zelfs hoger worden dan bij sigarettenrokers.

Voor ziekten als hart-en-vaatziekten, maar ook nier- of blaaskanker is er een veel minder duidelijke dosis-effect relatie; oftewel de mate waarin de schadelijke stoffen hun effect hebben is niet (of maar in geringe mate) afhankelijk van de hoeveelheid van die stof die je binnenkrijgt. Deze ziekten komen bij alle rokers duidelijk meer voor; of de risico's voor sigaretten- en sigarenrokers erg uiteen lopen durf ik niet te zeggen, maar ik zou denken van niet.

Dus, ja de hoeveelheid nicotine die je binnenkrijgt is bij sigaren minder, maar dat maakt sigaren niet een gezonder alternatief.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord