Hoe herken je een hersenbloeding?

Bij jezelf maar ook bij anderen?
Wat kun je dan nog doen of ben je altijd te laat?
Is het hetzelfde als een herseninfarct?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

Bij een hersenbloeding of beroerte is het vooral belangrijk om heel SNEL te handelen en te weten op welke symptomen je moet letten. Enkele jaren geleden is daarvoor een - erg weinig uit de verf gekomen -campagne voor geweest met de introductie van he FAST-lijstje.

1. Face (gezicht) : vraag aan de persoon om te lachen of de tanden te laten zien. Als de mond scheef staat of een mondhoek naar beneden hangt, kan dit duiden op een beroerte.
2. Arm (arm) : vraag aan de persoon om beide armen op te tillen en voor zich uit te strekken met de binnenzijde van de hand naar boven. Als een arm wegzakt of rondzwalkt kan dit duiden op een beroerte.
3. Speech (spraak) : vraag aan de persoon of aan omstanders of er verandering in het spreken zijn opgetreden. Als de persoon onduidelijk begon te spreken of niet meer uit de woorden kon komen, kan dit duiden op een beroerte.
4. Time (tijd). Het is belangrijk om bij één of meer signalen zoals hierboven beschreven, de tijd van aanvang van de verschijnselen te onthouden en door te geven aan de huisarts of aan 112. Dit is van belang voor de behandeling.

Deze symptomen bij jezelf herkennen kan wellicht lastig zijn, daarom is het ook handig om te zorgen dat alle huisgenoten op de hoogte zijn van deze symptomen.

Een beroerte en een hersenbloeding zijn neit hetzelfde ; bij een beroerte krijgt een deel van de hersenen tijdelijk geen bloed c.q. zuurstof door een verstopping of afknelling. Bij een hersenbloeding is er daadwerkelijk sprake van het openspringen van een bloedvat, waardoor er bloed in de hersenruimte terecht komt. De verschijnselen zijn echter hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet ik me bij punt 1 toch echt zorgen maken. Want mijn mond staat al scheef sinds ik 25 hechtingen in mijn gezicht heb gehad...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan is dat geen plotselinge verandering, dus vermoedelijk niks om je zorgen over te maken - althans, niet in dit opzicht. Het gaat echt om plotselinge veranderingen ; een plotselinge scheefstand van de mond kan een aanwijzing zijn van (eenzijdige) aangezichtsverlamming. Dat is het in jou geval dus vermoedelijk niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die Rottweiler beet me anders wel heel erg plotseling in mijn gezicht...
zondag
14 jaar geleden
@Marleen, het is mooi dat U hier de sympthomen noemt, maar wij hebben er niets meer aan. Bij mijn man is het 's nachts in zijn slaap gebeurd en 's morgens zag ik nog niets aan hem. Hij voelde zich alleen niet lekker. Ik belde de dokter en kreeg een afspraak voor weer een dag later. De dokter herkende het in eerste instantie ook niet. Maar toen mijn man zich later op die tweede dag nog rotter voelde en ik weer naar de dokter belde kwam die geheel onverwacht bij ons langs en zei dat mijn man als de wiedeweerga naar het ziekenhuis moest. Hij belde de neuroloog ook meteen zelf om onze komst aan te kondigen. De neuroloog zei ons dat het al te laat was en hij er niets meer aan kon doen. Ik vraag me steeds af waar ik te kort geschoten ben. Wij zitten nu met de gebakken peren. Wat had ik kunnen doen om dit te voorkomen? Ik schrijf deze vraag ook voor andere mensen, voor als de sympthomen niet zo duidelijk zijn als U ze hier beschrijft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@zondag
Je moet je vooral niet schuldig voelen. De dokter heeft in eerste instantie niet goed gehandeld en dat is zeer kwalijk. Maar achteraf zul je toch nooit weten hoe 't was afgelopen als er sneller was gehandeld. En zelf ben je een leek op dat gebied. Maar nu niet meer; het is niet te hopen dat je er ooit nog 's mee te maken krijgt, maar in dat geval zul je zelf ook anders handelen.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Zondag ; wat een vreselijk verhaal. Helaas is het inderdaad niet zo dat je een beroerte ALTIJD herkent, zeker niet als leek, en eigenlijk weten we er sowieso nog veel te weinig van. Ook artsen. Ook kan het zo snel gaan, dat het moment van diagnose eigenlijk al te laat is. Om de een of andere reden is het niet een ziekte die veel prioriteit krijgt in onderzoek en media, terwijl het wel een heel belangrijke doodsoorzaak is. Ik denk niet dat er iets is dat u had kunnen doen om het te voorkomen, zeker niet met de kennis die u toen had, en misschien gold dat voor de dokter ook wel. Het FAST-protocol is nog maar iets van de laatste pakweg twee jaar. En het zal natuurlijk niet alle patienten kunnen redden, maar elk leven dat zo eventueel gered kan worden, is er één.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals altijd duidelijk.. en natuurlijk ook dank voor de reacties op dit antwoord!
Nu nog proberen te onthouden allemaal..

Andere antwoorden (2)

Be FAST!

Toegevoegd na 1 minuut:
Betere URL:
http://www.jeroenboschziekenhuis.nl/jbz/jbz_patient/Nieuws/archief_homepageartikelen/be_fast_herken_een_beroerte
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zelf ben ik twee jaar geleden getroffen door een herseninfarct. Dit gebeurde in mijn slaap, maar ben gelukkig wel wakker geworden. Ik was toen deels verlamd en kon niet uit mijn woorden komen. Omdat ik een week eerder een TIA (een lichtere vorm, ofwel waarschuwing) had gehad, begreep mijn vrouw direct wat er aan de hand was en belde 112.
Binnen de kortste keren lag ik in de ambulance en werd me zuurstof toegediend. De oorzaak was een dichtgeslibde halsslagader waardoor de hersenen te weinig bloed (zuurstof) kregen aangevoerd.
Omdat bij een hersenbloeding ook verlammingverschijnselen en een spraakgebrek kan optreden, is het moeilijk om direct vast te stellen wat je nu mankeert, maar zoals eerder gemeld is haastige spoed geboden.