Hoe kan ik spraakzamer worden?

Ik weet vaak niet wat ik zeggen moet als ik met mensen ben en dat vind ik heel jammer omdat ik juist wel een sociaal iemand ben. Wat kan mij helpen om wat losser te komen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4K

Antwoorden (4)

Een leuke manier om los te komen is gewoon dingen aan iemand vragen,mensen praten graag over zichzelf en vinden het fijn om een luisterend oor te hebben.Dan zul je ook zien dat mensen aan jou dingen gaan vragen en zoniet dan ben je toch aanwezig en geintreseerd in mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedenk leuke vragen voor de mensen met wie je in contact komt, mensen praten graag vooral over zichzelf :) dan ontstaat er al snel een gesprek.
En dan niet alleen de vraag : Wat doe je voor de kost? maar daarna: Heb je het naar je zin in je werk? Waarom heb je dit werk gekozen? enz
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het overkomen als een vragenvuur wel meevalt, als je écht luistert naar de antwoorden en daar je volgende vraag weer over stelt, zullen mensen het echt wel als oprechte belangstelling zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een tip die ik persoonlijk hierbij nog wil geven is dat het meestal ook goed werkt om wanneer je gesprekspartner iets verteld, in plaats van een vervolg vraag te stellen, je eigen ervaringen met het onderwerp te vertellen of een leuk verhaal vertellen wat je zelf een keer hebt meegemaakt met betrekking tot het onderwerp.
Een drankje kan inderdaad heel goed helpen, maar ik weet niet hoe jong je bent en of je dus al alcohol mag / wil drinken. Bovendien heb je niet in alle situaties alcohol bij de hand (school, werk, de plekken waar iedereen nu eenmaal een groot deel van de dag te vinden is).

Op zich is er niks mis mee dat je weinig spraakzaam bent; kunnen luisteren is ook heel belangrijk; een talent dat niet iedereen gegeven is.

Maar om wat spraakzamer te worden zou je je kunnen afvragen of je bang bent om afgewezen te worden om de dingen die je vindt of zegt. Als dat het geval is, probeer die angst van je af te zetten en gewoon voor je mening uit te komen. Je zult merken dat mensen het echt niet zo raar of gek vinden, dat er altijd wel iemand is die het met je eens is, die ergens hetzelfde over denkt als jij. We zijn allemaal mensen en iedereen is wel eens verlegen of stil. Iedereen heeft op z'n tijd dezelfde twijfels over zichzelf. Niks mis mee. Niet te zwaar aan tillen hoor!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel goed; geen drank gebruiken om je angsten te overwinnen (tijdelijk).
Onderzoek waarom je niet zo los bent. Is het angst/ onzekerheid/verlegenheid/faalangst/ of ben je gewoon niet zo spraakzaam? Ook bij het laatste zit er dan toch een soort onzekerheid en angst dan mensen je niet accepteren zoals je bent.
Ik zou een cursus aanbevelen, bjiv. speaking circles (echt heel erg goed!) van Stef de Beurs.
Succes!
Bronnen: