Waarom hebben wij bloedneuzen?

Ik heb vaak last van bloedneuzen, op school, schaatsen, thuis, 's nachts, of andere plekken.
Soms als ik zenuwachtig ben heb ik er ook last van.

Maar hoe kan het dat ik daar zo'n last van heb?
Waarom hebben wij bloedneuzen?
En wat valt er tegen te doen?

Want als ik eenmal een bloedneus heb dan houd het ook niet meer op.'
Wanneer het op school gebeurt staan ze soms op het punt om mij naar het ziekenhuis te brengen.
Zoveel bloed en zo erg.

Toegevoegd na 19 minuten:
Wij moet eigenlijk ik zijn.
Een foutje, te laat gezien.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag, Ik heb het heel vaak opeens gewoon spontaan. Ik weet ook niet hoe dat komt...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie versta je onder wij?
Ik heb nog nooit in me leven een bloeden gehad en ik ben vaak op me bek gegaan:) Toegevoegd na 1 minuut:
Bloedneus*
Had eigenlijk bij reacties moeten staan

Het beste antwoord

De oorzaak van een bloedneus is bijna altijd onschuldig. Een bloedneus ontstaat doordat het slijmvlies van de neus beschadigd raakt waardoor scheurtjes in de plaatselijke bloedvaatjes ontstaan die daardoor gaan bloeden. Dit kan het gevolg zijn van een infectie, zoals een verkoudheid of griep. Daarnaast kan een wondje in de neus, bijvoorbeeld door peuteren in de neus, een bloedneus geven. Er kan flink wat bloed uit de neus stromen, maar een bloedneus kan zelden kwaad.

Ga in geval van een bloedneus rustig zitten en snuit flink de neus. Knijp daarna de neus gedurende tien minuten dicht. Dit kan het beste vlak onder het neusbeen, waar het zachte gedeelte van de neus begint. Buig hierbij het hoofd licht voorover. Blijf rustig door de mond ademen. Eventueel kan het ook helpen een ijskompres tegen de neus te houden.

Wanneer het bloeden gestopt is, is het beter gedurende tien minuten de neus niet te snuiten omdat anders een nieuwe bloedneus zou kunnen ontstaan.

Als het bloeden echter niet stopt nadat tien minuten de neus dichtgeknepen is, neem dan contact op met de arts. Deze kan medicijnen geven waardoor de bloedvaatjes in de neus samentrekken en het bloeden stopt.

Een bloedneus kan worden voorkomen door niet in de neus te peuteren en de neus zachtjes te snuiten. Zorg dat de lucht in huis niet te droog is, bijvoorbeeld door bakjes water op de verwarming te zetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Mischien komt het door warmte of kou of heb jij vaak gesprongen aardertjes in je neus dat kan de oorzaak zijn.
Het kan ook zijn dat je een hoge bloeddruk hebt in dat geval zou ik eens na de huisarts of ziekenhuis gaan :)

Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit lijkt op wat ik had, ik heb eea laten onderzoeken en het bleek allergie te zijn. Naar de huisarts dus