mogen ouders een 12 of 13 jarig kind een abortus verbieden?

naar aanleiding van een vraag elder hier op de site vroeg ik me dit af... Als iemand van 12 of 13 zwanger word en een abortus wil en de ouders willen het perse niet, mogen ze het hun kind dat verbieden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
Goeie vraag, ik heb geen idee maar ben benieuwd naar de antwoorden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En ja ik ook ^^

Het beste antwoord

Ja, ouders kunnen hun kind dat verbieden.
Maar gelukkig hebben die niet het laatste woord:

Abortus bij minderjarigen tot 16 jaar
Jongeren onder de 16 jaar hebben voor een abortus toestemming nodig van 1 van de ouders of wettelijk voogd. Een jongere die zonder toestemming van de ouder of wettelijk voogd een abortus wil, kan naar de huisarts. Een huisarts heeft een beroepsgeheim.
Ik herhaal:
Een huisarts heeft een beroepsgeheim.

Als een jongere niet naar de huisarts wil, kan zij contact opnemen met een abortuskliniek. Die kan verwijzen naar een speciale hulpverlener, die in een gesprek met de jongere de voordelen en nadelen op een rijtje zet, de mogelijkheden bespreekt en helpt met het nemen van een beslissing.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iedereen kan rechtstreeks contact opnemen met het FIOM. De landelijke hulpverlenersorganisatie rondom dergelijke vragen en onzekerheden. www.fiom.nl Via de huisarts zou het mooiste en beste zijn, maar als ze dat niet wil, dan liever rechtstreeks naar FIOM, dan via de abortuskliniek.
FIOM is onafhankelijk en heeft als belangrijkste doel: de betrokkene begeleiden naar een voor haar zo goed mogelijke keuze.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga er vanuit dat dit antwoord klopt. Maar het zet me wel even aan het denken: is dat niet tegenstrijdig?
De wet verbied abortus onder 16 zonder toestemming van een ouder maar via de huisarts kan toch een abortus uitgevoerd worden. Is dat net zoiets als gedogen? En hoe word de lichamelijke en psychische nazorg gewaarborgd als de ouders niet geïnformeerd zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voorop gesteld dat een huisarts geen arbortus uitvoerd, maar 1e lijns hulp biedt een doorverwijst. Juist bij minderjarigen is begeleiding en nazorg van groot belang. Vorig kabinet heeft dit onderkend en oa hiervoor de centra voor jeugd en gezin opgericht. Centra waar diverse specialisme als Jeugdzorg, consultatie buro's en Riagg's nauw samenwerken. Ik denk dat deze Instelling en deskundigheid instaat is om een 13 jarige te begeleiden in een moeilijk proces als deze. Dat een evt besluit, al dan niet met 'toestemming' van voogd of wettelijk gezag plaatsvind is verreweg te prevereren boven 'de letter van de wet'. Ik zou dit graag 'begeleiden' willen noemen en niet 'gedogen'.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga er van uit dat zowel de huisarts als de hulpverlener er alles aan zullen doen om het kind er van te overtuigen dat het beter is het gezin erbij te betrekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga er vanuit dat de huisarts en/of hulpverlener een zorgvuldige afweging maakt. Ik kan me situaties voorstellen waarbij het echt onwenselijk is dat de ouders geïnformeerd worden.