mogen ouders een 12 of 13 jarig kind een abortus verbieden?

naar aanleiding van een vraag elder hier op de site vroeg ik me dit af... Als iemand van 12 of 13 zwanger word en een abortus wil en de ouders willen het perse niet, mogen ze het hun kind dat verbieden?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja, ouders kunnen hun kind dat verbieden. Maar gelukkig hebben die niet het laatste woord: Abortus bij minderjarigen tot 16 jaar Jongeren onder de 16 jaar hebben voor een abortus toestemming nodig van 1 van de ouders of wettelijk voogd. Een jongere die zonder toestemming van de ouder of wettelijk voogd een abortus wil, kan naar de huisarts. Een huisarts heeft een beroepsgeheim. Ik herhaal: Een huisarts heeft een beroepsgeheim. Als een jongere niet naar de huisarts wil, kan zij contact opnemen met een abortuskliniek. Die kan verwijzen naar een speciale hulpverlener, die in een gesprek met de jongere de voordelen en nadelen op een rijtje zet, de mogelijkheden bespreekt en helpt met het nemen van een beslissing.

Bronnen:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ab...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100