Zal ik zeggen dat ik mij gepasseerd voel?

Het zit zo. Ik heb leuk contact met een aantal moeders van school, en nu met dit mooie weer hadden zij afgesproken om naar een terrasje te gaan. Ik kan niet eens mee, maar ik vind het lullig dat ik niet mee gevraagd ben. Ik ga piekeren over hoe dat dan komt. Ik denk niet dat ze iets tegen mij hebben, en dat het spontaan in hen opkwam op het schoolplein. Al deze moeders hebben meer contactmet elkaar want zij hebben dochtertjes die bij elkaar over de vloer komen, en ik een zoontje die niets met meisjes heeft. Ik schaam mijn voor mijn kinderachtige gevoel van buiten gesloten zijn, het is heel mijn leven al een terugkerend verschijnsel. Ik heb mij voorgenomen om ipv te piekeren om meer de confrontatie aan te gaan, maar ik maak mezelf vast belachelijk als ik er iets van zeg. Hoe kan ik mezelf een ego- boost geven? Ik ben mij er bewust van hoe stom dit klinkt, dus geen lullig commentaar aub, ik probeer ook hier in volwassen te worden, en kan wel wat tips gebruiken! Oh ja, en ik ben geen asociaal of zeurderig persoon, dus daar ligt het niet aan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Je voelt zelf heel goed aan waar de schoen wringt volgens mij. Jij voelt je gepasseerd, maar je snapt ook dat dat eigenlijk niet het geval is, je hebt leuk contact met die andere moeders, en er is geen reden om nu te denken dat er iets aan de hand is.
Ik denk dat je het het beste op een andere manier kunt zeggen tegen ze, dus niet dat je je gepasseerd voelt.
Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen:
Wat leuk dat jullie lekker op een terrasje zijn gaan zitten, jammer dat ik niet meekon met dit heerlijke weer. Als jullie nog eens gaan, houd ik me aanbevolen, want ik vind het best leuk om een keertje mee te gaan.

Op deze manier stoot je hen niet tegen het hoofd, geef je wel aan wat je wensen zijn, maar kom je ook niet overdreven over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Zelf zou ik niet zeggen dat ik mij gepasseerd voel, maar je kunt wel tijdens zo'n gesprek reageren. Ik weet niet of je erbij stond toen zij dit afspraken, maar je zou dan bijvoorbeeld kunnen zeggen: "O, wat een leuk idee, jammer dat ik niet kan." Je zou ook zelf een keer (als je op het schoolplein staat te wachten) iets kunnen zeggen. Bijvoorbeeld: "Mooi weer vandaag. Ik denk dat ik eens lekker in de tuin een kopje koffie ga drinken, hebben jullie misschien ook zin om te komen?" Een beetje eigen initiatief tonen lijkt mij in dit geval goed.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de enige goede reactie. voor wat hoort wat. iemand uitnodigen doet uitgenodigd worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wilde net precies dit antwoord geven, dus je krijgt een plusje. :-)
het heeft vast te maken met iets uit je jeugd en als er bepaalde situaties komen dan komt dat gevoel van buitengesloten weer maar dat heeft echt niets met die moeders te maken , echt geloof me en je gevoel is niet kinderachtig
probeer voor jezelf te ontdekken waar dat gevoel vandaan komt en op het moment dat je weer in een situatie komt waar dat gevoel de kop op gaat steken dan laat je dat gevoel toe , maar het heeft echt niets met de situatie te maken maar alles met jezelf

en je zegt het zelf al , die moeders hun kinderen spelen met elkaar en je zoontje heeft niets met meisjes

Toegevoegd na 2 minuten:
en neem de volgende keer eens zelf het initiatief om anderen uit te nodigen dan voel je je niet zo het slachtoffer en heb je de situatie zelf in de hand
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt, ik heb als kind helaas niet bepaalde sociale vaardigheden aangeleerd gekregen. Als er een ruzietje was met een vriendin zei mijn moeder direct: " Kappen met die vriendschap, ik heb altijd al geweten dat ze jaloers op je is." of iets in die trant. Als ik positief over anderen praat mompelt ze " Ja,ja, lekker naif van je." of: " Ja maar je vergeet die keer dat ze jou dit en dat aandeed." Ik ben vaak thuis gekleineerd en werd overdreven streng opgevoed. zeker heeft dat mij mede gevormd. Ik doe er alles aan om niet in de slachtofferrol te zitten, heb inmiddels al veel over mijzelf geleerd en leer mijn eigen kinderen postief over hunzelf te zijn en hun eigen kunnen. alleen soms raakt het me wel eens, bijv zo'n situatie als vandaag. ik ben in dat opzicht ook typisch een " pleaser", wil graag door iedereen geliefd zijn en voel mij compleet verbouwereerd als anderen even niet aan mij denken. is wel een taboe om over te praten, klinkt namelojk zo kinderachtig voor een volwassen vrouw! vandaar dat gv voor mij een waardevolle steun is. dus bedankt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja het is me nu wel duidelijk waar je gebrek aan zelfvertrouwen vandaan komt en zo zie je maar weer dat je moeder aan jouw door heeft gegeven wat zij ook aan erfenis uit haar jeugd heeft meegekregen maar gelukkig doorbreek jij de cirkel want je bent je er van bewust dat het zo niet langer kan en dus al opweg om een heel mens te worden je vraagt ook om een ego boost misschien is dit een tipje hou een dagboekje bij en schrijf minimaal elke dag een positieve ervaring op
dat kan varieren van een vriendelijk woord bij de kassa of op het schoolplein tot een mooi boek lezen
of zo maar iemand een kaartje sturen
of voor iemand de deur open houden
je kan het zo gek niet verzinnen, als je er op gaat letten zal je zien dat er talloze situaties zijn waar je een heel goed gevoel van kan krijgen
Niet zeggen, dat komt inderdaad kinderachtig over. Waarschijnlijk was het inderdaad een spontane actie en zijn er wel meer moeders niet geweest. Mijn ervaring is: doe veel mee aan schoolactiviteiten (als het moeglijk is) zoals rijden als er auto's gevraagd worden, luizenmoeder, leesmoeder etc. Ook voor dit soort spontane acties wordt je dan sneller gevraagd. Jezelf opdringen werkt vaak alleen negatief, en soms is het gewoon op de juiste tijd op de juiste plaats zijn. Ik werk een aantal dagen, dan krijg ik van dit soort acties ook niets mee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hoeft je ook niet perse op te dringen, maar als je niks zegt is er ook geen contact. En juist dat gebrek aan contact maakt dat ze zich buitengesloten voelt. Dus juist wel er over praten, maar niet op een verwijtende manier.
Was je erbij toen ze dat afspraken of hoorde je dat later? In het tweede geval zou ik me niet gepasseerd voelen, maar als je erbij stond toen ze die afspraak maakten is dat wel l....ig ja en zou ik me dus wel gepasseerd voelen.

Maar zet het van je af. Al dat gepieker leidt tot niets. Ik zou het niet zeggen als ik jou was. Maar als het nu weer gebeurt (de zomer is nog lang) moet je meteen zeggen dat je ook mee wilt doen.