Ik heb altijd een blaasje aan de binnenkant van mijn lip. Als ie is geknapt dan zit er na een paar dagen weer een blaasje. Hoe kom ik daar van af?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.1K

Het beste antwoord

Spoelen met Superol, te koop bij drogist en apotheek. Vies middel maar werkt doorgans goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je hebt een regelmatig gebrek aan vitamine B en C. Eet meer fruit, dan gaat het vanzelf weg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aften zijn pijnlijke zweertjes van het mondslijmvlies met een doorsnede van drie tot vier millimeter. De plekjes zijn grijswit of geel met een rode ontstoken rand.

Klachten en symptomen
Aften verschijnen aan de binnenkant van de lippen, wangen of onder de tong. De zweertjes kunnen in grote of kleine hoeveelheden voorkomen en verdwijnen meestal na één tot twee weken. Soms zijn ze heel hardnekkig en komen steeds terug. Aften komen zeer veel voor: een op de vijf volwassenen heeft wel eens last van aften.

Let op: Het optreden van aften kan een teken zijn, dat uw weerstand is verminderd.

Hoe zijn aften te voorkomen
Zorg voor een optimale conditie en een goede mondhygiëne. Kauw bewust.
Poets uw tanden niet te hard.

Wat kunt u er zelf aan doen
Als de klachten draaglijk zijn, kunt u het beste de spontane genezing, die meestal vijf dagen duurt, afwachten. Voorkom uitbreiding door voorzichtig te poetsen en rustig te eten. Een tandpasta met enzymen zou de klachten kunnen verminderen.

Geneesmiddelen
Om de pijn te verlichten kunt u een aanstipvloeistof met lidocaïne gebruiken. Probeer het pijnlijke plekje droog te deppen met een schoon zakdoekje of tissue.
Breng vervolgens de pijnstillende of ontsmettende vloeistof aan.

Ook een pijnstillende tablet zoals paracetamol kan verlichting bieden.

Ontsmettende (mond)spoelingen verminderen het aantal bacteriën in de mond. Chloorhexidine mondspoeling (bijvoorbeeld Corsodyl), Kamillosan of waterstofperoxyde kunnen om die reden een gunstige werking hebben op aften. Ze versnellen de genezing echter niet.

Er bestaan ook chloorhexidine zuigtabletten. Deze hebben een ontsmettende werking en daardoor wellicht enigszins effect op verdere uitbreiding en voorkoming van aften.
De apotheek bereidt zelf ook een aantal mondspoelingen die werkzaam zijn tegen aften. Voor meer informatie hierover kunt u terecht bij uw Kring-apotheek.

Probeer van de aften af te blijven, want het kapot maken van de blaasjes verergert de klachten. Als u op een grote oppervlakte een pijnstillende vloeistof heeft gebruikt, mag u de eerste tijd niet kauwen. U kunt per ongeluk op uw tong of wang bijten en zo de klachten verergeren.