Wat is het effect van lange blootstelling van koolmonoxide op het lichaam?

Ik heb 1 1/2 jaar in een studio gewoond, verwarmd door een gaskachel. Pas toen ik ging verhuizen en de beheerder (familie) ging verbouwen, kwam deze erachter dat de schoorsteen dicht was en dus al die tijd de koolmonoxide in huis bleef (op zoldertje net boven mijn studio dat op de begane grond was, het was alleen begane grond en een zoldertje). In die tijd ben ik ook bij een neuroloog geweest voor 'spanningshoofdpijn' (misschien was het dat wel niet). Ik maak me zorgen of, mocht ik veel blootgesteld zijn aan koolmonoxide, of dit een invloed heeft op mijn lichaam.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

De kans dat je een chronische CO-vergiftiging had, is reëel. Echter: De halfwaardetijd van carboxyhemoglobine (koolmonoxide gebonden aan hemoglobine) is 5 - 6 uur. Dat betekent dat elke 5 tot 6 uren de hoeveelheid gebonden CO gehalveerd is. Maar je hebt mogelijk chronisch een relatief zuurstofstekort gehad, wat tot een hoop lichamelijke en psychische klachten kan geleid hebben, zoals vermoeidheid, concentratiestoornissen, inspannings-intolerantie, misselijkheid, ... Bekijk de pagina in de link eens voor een mooie overzichtslijst aan symptomen die gelinkt zijn aan chronische CO-intoxicatie. In elk geval verdwijnt de carboxyhemoglobine dus vrij snel spontaan uit je bloed en zullen daarmee ook je klachten verdwijnen.

Bronnen:
http://members.quicknet.nl/h.dillen/koolmo...

Hmm het kan leiden tot een Koolstofmono-oxidevergiftiging. Maar dan was je dat al lang overkomen

Het effect van koolmonoxide is, dat het de transport van zuurstof naar de organen belemmert. Een klein beetje zul je merken aan verschijnselen zoals hoofdpijn. Veel dan ga je eraan dood. Het lichaam kan de koolmonoxide uit het lichaam afvoeren, waardoor je herstelt. Dat gaat langzaam, maar zeker. Zeer waarschijnlijk houd je er niets aan over.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100