Wat kan ik doen aan mijn extreme moodswings?

De ene dag voel ik mij dolgelukkig en kan ik de hele wereld aan; de andere dag voel ik me depressief en wil ik niemand spreken. Ook voel ik me dan lusteloos. Dit gevoel kan vaak een volle week aanhouden, en dan maak ik daarna weer een week mee waar ik me prima voel. Ik word een beetje gek van deze extreme uitersten. Wat kan ik hier tegen doen?
Ik las dat hormonen hier wat invloed op kunnen hebben, evenals de pubertijd. Ik ben al lang uit de pubertijd (ben bijna 20). Wel slik ik de pil al sinds mijn 15e (standaard pil). Tips/ideeën/oorzaken zijn allemaal welkom want het maakt mij ontzettend ongelukkig dat ik geen invloed meer heb op hoe ik mij voel, hoe hard ik ook probeer.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Ga naar je huisarts en praat erover. Hij kan je doorverwijzen naar een deskundige. Het doet denken aan een bipolaire stoornis. Daar zijn medicijnen voor die het evenwicht in de hersenen herstellen, zodat je niet meer zo snel uit balans raakt.
Amadea
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wanneer je ook periodes hebt wanneer je 2 weken of langer je enorm depressief voelt op enorm blij kun je bipolaire stoornis hebben. Hierbij heb je dus periodes waarin je heel blij en opgewonden of juist zeer depressief en lusteloos bent. Er zijn vier soorten: manie, hypomanie, depressie, stabiel. Een manie is een periode wanneer je erg opgwonden bent wat vaak ook gepaard gaat met heel veel zelfvertrouwen: je kan de hele wereld aan. Een hypomanie is de milde versie van een manie. Ook kan je hierbij snel geïrriteerd zijn. Een depressie is een periode van minimaal 2 weken waarin je je depressief, ongelukkig en lusteloos voelt, en dan in het extreme. Stabiel is wanneer je niet in een van die perioden zit en je vrijwel normaal voelt. Het kán dus zo zijn dat jij dit hebt.
Ga eens naar de dokter als het uit de hand loopt. Toegevoegd na 2 minuten:
Op de site van vmdb staat meer informatie over deze chronische ziekte. Daar kan je ook een test doen om te kijken of je het waarschijnlijk hebt of niet. Bronnen:
- Www.vmdb.nl
Probeer eens efamol pmp. Lees eens de vele reviews van vrouwen die dit gebruiken. Ik had veel.last van stemmingswisselingen en ben vrij sceptisch wat betreft 'natuurlijke' middeltjes. Maar het is wetenschappelijk bewezen en na 2 maanden proberen moet ik zeggen dat ik veel beter in balans ben.