dyslectie, wat hoe en waarom?

ik heb zelf dyslexie, maar eigenlijk weet ik er vrij weinig van af.

Wat is het eigenlijk en waardoor word het veroorzaakt? En hoe heb ik er het minst last van?
en hoe schrijf je het eigenlijk? :D

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Dyslexie is een hardnekkig probleem met het leren lezen en schrijven.
In de hersenen werkt het deel dat de gesproken woorden kent, niet goed samen met het gebied dat de woorden ziet en ontcijfert. Daardoor gaat het lezen niet zo goed als bij andere kinderen, daardoor loop je al snel achter, vind je het niet leuk en lees je veel minder dan andere kinderen. Je krijgt daardoor een achterstand die je nooit meer inloopt, ook als je later best goed leest. Het lezen en schrijven blijft altijd gevoelig voor fouten en vergissingen en je moet vaak checken en herlezen. Vandaar dat je meer tijd krijgt bij toetsen enzo. Het is net als met linkshandigheid: het heeft niks te maken met je intelligentie en vermogen om te leren en jezelf als mens te ontwikkelen. Dat kan allemaal gewoon.

Er zijn bij dyslexie ook vaak problemen met de concentratie, op het juiste woord komen (op het puntje van je tong) en je verhaal van de hak-op-de-tak vertellen. Soms ook problemen met plannen en je taak afmaken.

Oorzaak ligt in de structuur van de hersenfuncties, die is onveranderlijk en is deels erfelijk. Dus je kinderen hebben een grotere kans het ook te hebben.

Je schrijft dyslexie en dyslectisch - hoe verzinnen ze het! Sommige mensen zeggen dyslexies of dyslectie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je schrijft het goed, ik hep zelv ook dyslectie en het word veroorZaakt door je herzenen en je hebt dan ook prooblemen met automatieseren!.
Maar je moet maar kijken of ze op jou school remideal teaching hebben daar kunnen ze je helpen

Sukses
Luna
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ha, die Bloemkooltje;

De enige juiste spelwijze is 'dyslexie', google daar maar eens op en je vindt een schat aan informatie. Hier even kort uit de doeken doen wat dyslexie precies is doet de zaak tekort en in jouw geval kunnen er heel specifieke kenmerken zijn, want het is een breed spectrum. Als beginnetje onderstaand alvast een paar links.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft iets te maken met hersenen maar er is nog plaats genoeg in je hersenen, gewoon heel veel oefenen zou ik zeggen (of naar de logopedie)