In slaap vallen met muziek?

Als ik ga slapen zet ik vaak zachtjes een muziekje aan. Ik hoorde pas van iemand dat je daardoor niet in een diepe slaap kunt komen en dus slecht voor je is. Ik moet eerlijk zeggen dat ik er zelf geen last van heb. Maar is het misschien toch schadelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
12.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey grappig, al een half uurtje met Jason Mraz in mijn oren ^^ (niet letterlijk)

Antwoorden (9)

als je er geen last van hebt en uitgerust bent is het niet schadelijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die iemand heeft jou een sprookje verteld hoor. Het kan geen enkel kwaad om met zachte muziek aan te gaan slapen. Is juist alleen maar goed om tot rust te komen en je volledig te kunnen ontspannen. Als jij je daar goed bij voelt kan je dat gewoon blijven doen.
Amadea
13 jaar geleden
Goed inslapen is ook belangrijk! Als muziek je daarbij helpt heb je alvast een goed begin van je nachtrust. Afhankelijk wat voor soort muziek het is en hoe hard het staat geloof ik vast dat het IETS kan doen met je slaap, maar als het rustige muziek is en het staat zacht en je slaapt sneller en lekkerder in, dan kan ik me niet voorstellen dat de nadelen groter zijn dan de voordelen.

Je kunt natuurlijk wel kijken of je een soort timer hebt of zo, of dat je gewoon een CD'tje draait dat vanzelf ophoudt. Het is vast iets beter om als je eenmaal lekker diep slaapt, ook geen muziek meer te hebben die je kan afleiden.

Ikzelf heb jarenlang slecht geslapen (vooral qua inslapen ook), maar ik zal vertellen wat ik de afgelopen jaren doe: ik neem mijn laptop mee en ik kijk series, films of cabaret die ik al helemaal uit mijn hoofd ken. Als het iets is dat ik nog nooit heb gezien blijf ik kijken en blijf ik wakker, maar als ik het al ken kan ik er juist lekker op wegdromen. En ik heb hem zo staan dat hij na een half uur vanzelf op standby gaat. Sindsdien slaap ik als een roos! Je kunt je gedachten lekker uitzetten bij voor de 'tigste keer een Star Trek Voyager aflevering... :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het verschilt van persoon tot persoon hoe handig het is om dit te doen.
Schadelijk is het sowieso niet als je geen nadelen ervaart. Het ergste dat er zou kunnen gebeuren is dat het langer duurt voordat je in slaap valt en dat je iets minder uitgerust bent van een nachtje slapen.
En als de muziek uren door blijft spelen kan ik me voorstellen dat je, als je na een paar uur in een lichtere slaapfase terechtkomt (is normaal), sneller onbedoeld weer wakker wordt. Maar heb je hier geen last van, lekker blijven doen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Don't worry :-) iemand heeft je iets wijs willen maken.
Het is voor ieder persoon weer anders om lekker in slaap te kunnen komen. Ieder heeft zijn eigen voorkeur of manier.
Er zijn mensen die pas in slaap vallen nadat ze een stukje gelezen hebben, of een muziekje hebben gehoord.
Ikzelf ben het drukke stadsverkeer voor mijn slaapkamerraam zo gaan waarderen, dat ik het werkelijk mis als ik ergens anders slaap.
Ieder z'n eigenaardigheden dus, net als slapen in een pyama of juist in je blootje, of slapen met de poes op het bed of juist helemaal alleen met veel ruimte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het geen enkwl kwaad hoor poosje geleeden hoorde ik bog op de radio dat je better in slaap kan vallen met muziek van de band coldplay aan omdat het rustgeefende muziek iw ofzoiets.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry beetje raar getypt me iphone verbeterd me soms .
Ik doe dit ook wel eens.. Maar ik heb gehoord dat het niet goed is om zoveel x aantal uren oortjes in te hebben.. En als je in slaap valt en de hele nacht oortjes in hebt datdat dus niet goed is.. Maar voor de rest sliep ik er wel goed mee hoor..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is in het geheel niet slecht voor je. Is juist lekker slaapverwekkend. Mijn vader kon nooit in slaap komen als ik mijn platen niet in de naastgelegen slaapkamer draaide. Als ik het eens een keer niet deed klopte hij op de muur om me te manen de muziek aan te zetten.
13 jaar geleden
klassieke muziek werkt zeker om diep in slaap te komen ( niet omdat het saai is maar vanwege het ritme en compositie, hardstyle en hardcore niet natuurlijk XD maar dat zou jezelf ook wel begrijpen, hierdoor is je lichaam meer aan het opnemen dan verwerken van je geheugen, dat is tenslotte de reden dat je slaapt, het omzetten van korte termijn herrinneringen naar lange termijn en het verwijderen van, op die manier kan je brein even resetten en afkoelen, en klaarmaken voor de volgende dag