Hoeveelheid biotex moet je gebruiken?

Vanmorgen heeft de huisarts een abces weggesneden in mijn lies.
Hij zei dat ik in bad moest met biotex, maar hoeveel moet ik in bad doen.
Ik weet dat ik het open moet houden, maar wat ik me afvraag... moet Ik het zelf evt los maken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
15.2K

Het beste antwoord

Het beste is inderdaad om het abces open te houden. Het makkelijkste is om het nat te houden, met een nat verband. Dan kan de viezigheid eruit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het is wel even prutsen, maar als je een bv een boxer aantrekt, kun je daarin een nat verband leggen. Het is wel belangrijk dat het goed openblijft tot het schoon is.
Deze aandoening het Hydradenitis en is lastig te behandelen en vaak ook chronisch. Als de ontsteking niet goed schoon is, kan hij een tunnel maken en ergens anders in je lies weer opkomen, en dat is pijnlijk, maar laat ook lelijke littekens achter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wassen met betadine scrubzeep helpt ook. Ook preventief.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
http://www.huidziekten.nl/folders/nederlands/jrmhidradenitis.htm
hierin vind je de informatie hoe zo'n ontsteking zich uit kan breiden.
Als je 's-nacht en wanneer je kan een nat verband gebruikt blijft het open, een dun korstje weekt er dan ook vanaf.
De hoeveelheid biotex ligt aan de grote van je bad, en hoeveel water je erindoet. Het water moet "zacht" voelen en een beetje wittig zijn. Dus een flinke schep. Beter teveel dan te weinig.

Andere antwoorden (5)

Ik zou er gewoon lekker veel in doen, het kan geen kwaad ;) sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In bad best veel, wel een half pak. Zo'n groot oppervlak. maar dan maar tien/vijftien centimeter water of zo. Dat je lies er net inzit. In een teil kan ook. Hoeft veel minder in. Als je maar een poosje "weekt." Het gaat om het zuiveren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat betreft die Biotex, ik zou er gewoon een paar flinke eetlepels indoen.
En dat openhouden, volgens mij gaat het helemaal niet zo gauw dicht, omdat het best wel een warme en vochtige plek is in je liezen. En mòcht het toch dichtgaan, zou ik het met een vochtig washandje (evt. met nog een beetje Biotex) openweken. ('t is me ook wel een rotplek om iets te hebben, sterkte!).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mij is verteld op het ziekenhuis dat soda het beste wekt .
Maar wel het water zo heet mogelijk .
En de hoeveeheid is een vierde zakje .
En begin niet met het gaasje te trekken .
Ga in het soda water zitten en het gaasje valt er zo van de wond af .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toevallig is bij mij precies hetzelfde gedaan op de SEH van het weekend. Arts vertelde mij dit:
Je moet de wond de komende (7) dagen goed open houden, zodat alle vuil er uit komt en kans op herhaling vermindert. - 2 x per dag badderen met soda (ofwel biotex) 10 eetlepels op heel bad. Geen zeep gebruiken en met douchekop goed afspoelen.
- verbinden met natte gazen en trekzalf (DARO), om vlekken te voorkomen kan je een inlegkruisje gebruiken. Zeker 2 x per dag verschonen of anders iedere keer als je naar het toilet bent geweest.
- Als er geen vuil meer uit de wond komt (en alleen helder wondvocht) droog verbinden met gaas en betadinedoekje totdat de wond dicht is.
Bij mij gaat de genezing zo goed, succes ermee!