Ja. Saunabezoek is een uitermate onnatuurlijke actie. Het menselijk lichaam functioneert optimaal bij 21 graden, dus een bezoekje aan een ruimte van 90 graden is nogal een aanslag op je gestel (het gezonde effect zit hem in de beperkte aanslag op je gestel dat voor een paar goede bij-effecten zorgt, zoals het uitzweten van allerlei stoffen, en de ontspanning nadien).

Inderdaad is bij het laatste WK Saunazitten een man aan oververhitting overleden.

Voor risico-groepen is een sauna niet goed. Ik ben gezond en merk al regelmatig een hoge hartslag op: je lichaam moet tenslotte hard werken om de boel intern op redelijke temperatuur te houden. Voor hartpatienten kan dit dus fataal worden.

Ook als je saunabezoek "goed" doet, moet je ervoor waken dat je uitdroogt. Je moet veel, heel veel, drinken. Meer dan je eigenlijk denkt, meer dan je dorstgevoel aangeeft. Door het zweten verlies je ook een hoop zout, waardoor je flauw kunt vallen en je zwak kunt voelen. Ook zout moet dus gedurende de dag worden aangevuld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uitgebreide informatie; bedankt!

Andere antwoorden (3)

Als ik me bedenk dat gedurende de laatste wereldkampioenschappen sauna zitten er een van de finalisten is overleden aan derde-graads brandwonden, ben ik haast geneigd om te zeggen: "Ja".

Al zal er bij normaal gebruik een stuk minder risico zijn, het kan onmogelijk alleen goed zijn om jezelf in een heet kamertje op te sluiten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wie houd er dan ook een wk saunazitten :s
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Topsport is niet meer wat het geweest is.
lichter aan of je een handicap/ziekte hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja zeker!
een sauna ik goed om er een kwartier in te zitten.
maar niet langer.
heb je al gehoord van de man die het langste in de sauna heeft gezeten.
die heeft nu een probleem met zijn huid.
die zat er 2 uur in.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank voor je reactie!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar waar komt dit verhaal vandaan?