waarom kan je sperma invriezen?

Spermacellen zijn levede cellen, waarom gaan ze niet dood tijdens het invriezen en "zwemmen" ze na een paar jaar ingevroren te zijn weer rustig verder zonder dood te gaan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

eerst moet je je afvragen waardoor iets dood gaat als het bevriest. tuurlijk, wij mensen gaan dood omdat ons bloed dan niet meer kan stromen enzo.
maar een cel heeft daar geen last van.
het enige waar een cel last van heeft is als ie kapot gemaakt wordt.
dat kan door hitte, maar ook door kou.
bij het bevriezen vormen zich namelijk ijskristallen en die maken de cel kapot.
de truuk is dus om zo min mogelijk ijskristallen te krijgen bij het bevriezen.
daarvoor gebruiken ze vloeibaar stikstof, dat is lekker koud, zeg 200 onder 0 ofzo.. brrr.
als je daar in 1 keer een kwak sperma in gooit, dan krijgen de ijskristallen weinig kans.

bij het ontdooien moet je daar dus ook weer rekening mee houden, dat moet ook voorzichtig gebeuren.
het beste zal een waterbadje zijn met een temperatuur rond de 37 graden.

tijdens dit proces gaat de kwaliteit van het sperma toch achteruit omdat het er niet echt op gemaakt is... er gaan altijd cellen dood, hoe goed je het ook doet.
dus ze vriezen alleen goeie kwaliteit in, anders heeft het
geen nut.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is vloeibaar stikstof niet -80?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, -196 (celsius)