Waarom komt haaruitval vooral boven op het hoofd voor, en nauwelijks aan de zijkanten

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Zoals in figuur 1 te zien is, blijft bij mannen altijd een hoefijzervormige rand (kransje) haar over aan de zijkant en achterkant van de schedel.

Dit komt omdat de haren op deze plaatsen ongevoelig zijn voor het hormoon DHT, dat op zijn beurt een zeer belangrijke rol speelt bij het optreden van haaruitval.

Wat is het hormoon DHT ?

Voor een groot deel zijn de oorzaken van mannelijke kaalheid bekend. Zeker is dat het hormoon dihydrotestosteron (DHT) de grote boosdoener is.

Het DHT hormoon komt zowel bij mannen als bij vrouwen voor en wordt gevormd uit het mannelijke hormoon testosteron doormiddel van het 5-alpha-reductase enzym. Dit proces vindt plaats in het haarwortelzakje van de hoofdhuid. 3-alpha-hydroxysteroid dehydrogenase is de stof die er voor zorgt dat het DHT hormoon afgebroken wordt.

Echter, als het DHT hormoon zich gaat binden aan de androgeen receptor, zal uiteindelijk het haarwortelzakje afsterven waardoor er geen haargroei meer zal zijn. Sterven er meerdere haarzakjes af, dan wordt de haardos dunner en is kaalheid zo goed als onvermijdelijk.

De hierboven omschreven processen, en de mate waarin de stoffen in het lichaam aanwezig zijn, bepalen de mate van kaalheid per individu.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hihi wat een grappig plaatje!! Mooi antwoord +dus
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uhm... : 'Dit komt omdat de haren op deze plaatsen ongevoelig zijn voor het hormoon DHT' .. Dat is toch het antwoord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou omdat ze dus ongevoelig zijn:$ haha ja waarom zijn die andere dan wel gevoelig... Zo kun je natuurlijk door blijven vragen over elk antwoord dat op gv gegeven word.. Waarom is de doorbloeding bv minder?? ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zijn de aderen op de hoofdhuid zo dun en waarom blijven teen nagels wel altijd groeien... Die liggen ook ver van t hart ??....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Loen: je bent de beste, kheP: ik snap je nog steeds niet hihi:(
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je brengt t mooi :$
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
XD loen je hebt 'wederom' weer gelijk:D!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
;) daar kunnen we ook nog een hele discussie over voeren :$ haha tot ik zelf ook mama word :p
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ook!!! Truste mama :D
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wauw jongens, (en meisjes), het is niet van levensbelang hoor...

Andere antwoorden (1)

DE doorbloeding is bovenop minder.