Is het lichaam van buiten helemaal symmetrisch?

Of is er nog iets dat niet symmetrisch is?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5K

Het beste antwoord

Nee het lichaam is verre van symmetrisch. Dit kan ik het beste illustreren met behulp van een plaatje. Hieronder zie je wat er gebeurd als je de helft van je gezicht laat spiegelen. Dan zie je dat het gezicht helemaal niet zo symmetrisch is als we denken.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik vind het tweede plaatje nog duidelijker aangezien je van dit plaatje kan zeggen dat hij er ietwat schuin op staat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een plaatje zegt meer dan duizend woorden :) +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, je hoeft je hoofd maar een beetje schuin te houden of je haar naar éen kant te kammen en het lijkt meteen heel wat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 dat wilde ik ook zeggen. Sprekend voorbeeld van niet symmetrisch gezicht vind ik zelf Ivo Niehe.

Andere antwoorden (7)

Nee, alleen een gezicht al is bijna nooit symmetrisch.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezichten zijn nooit helemaal symmetrisch, zoals elders op deze pagina is te zien.

Voeten zijn ook niet symmetrisch - de meeste mensen hebben een grotere en een kleinere voet, soms is het verschil zo groot dat ze verschillende maten schoenen nodig hebben.

Benen zijn niet precies even lang.

Enzovoort.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ons lichaam is een samenvoeging van twee verschillende helften.
Vaak zijn er links en rechts verschillen.
Het best te zien in ons gezicht, veel mensen hebben het dan over hun beste kant als ze op de foto moeten.
Ook onze hersenen kennen een linker en een rechter kant.
Het is soms zelfs mogelijk dat je aan de linker kant een andere persoonlijkheid voelt dan rechts.
Het lijkt dan wel of ook onze persoonlijkheid uit twee verschillende helften bestaat.
Links is er dan een andere ik, dan rechts!
En misschien is dat ook wel zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste 5 regels geven jouw een antwoord en de rest is een aardige toevoeging.
Ja, ons lichaam is van buiten symmetrisch. Aan beide zijden dezelfde onderdelen, in dezelfde aantallen, met dezelfde vorm, van dezelfde grootte.
Kleine verschillen, zoals hierboven uitvergroot, doen daar niet aan af.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, anders spreek je niet meer over symmetrie...
Ha, die Syls;

Als je symmetrie uitlegt als gespiegeld identiek is het menselijk lichaam dat zeker niet; zie de voorbeelden van de gezichten hierboven. En dat zijn dan nog op het oog weinig opvallende verschillen. Maar een scheve kruin, mond of neus valt zo ook wel op. En zo hebben mensen bijvoorbeeld soms ook vingers en tenen van verschillende lengtes, beter ontwikkelde spieren in de meer gebruikte arm of been, een assymetrische navel, moedervlekken, noem maar op.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, was het maar waar!!
Nee hoor, bij de meeste mensen zitten de oren niet helemaal gelijk, is de ene borst groter dan de andere en ga zo maar door.

Zou wel een stuk makkelijker zijn als dit wel zo was...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen enkele biomassa is helemaal symetrisch dus ook je lichaam niet,niet van buiten en niet van binnen.