Wat is de reden waarom men uiteindelijk naar een alternatieve behandelmethode overstapt?

Ik ga er van uit dat men begint bij de reguliere geneeskunde. Dat die nog steeds nummer 1 is bij iedereen. Zo niet, dan hoor ik dit ook graag.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@gnoom of hoe je ook mag heten, mensen die ongeneeslijk ziek zijn, kunnen dit vaak niet accepteren, wat zou jij doen als je te horen krijgt: gnoom je bent terminaal, dan ga je toch ook een soort van sprookjes wereld als de wechte ervaren en stem je in met een eventuele Jomanda? als DAT je laatste hoop is?

Het beste antwoord

Ik heb m al een paar keer voorbij zien komen in de antwoorden en heb aan den lijve ervaren dat de reguliere geneeskunde voornamelijk aan symptoom bestrijding doet.

Een ziekte of ongemak is in mijn ogen een signaal, een alarm van je lichaam dat er iets mis is. De reguliere geneeskunde geeft je vaak een pil om het alarm uit te gooien.. Maar de brand woedt nog steeds...Een alternatieve behandelaar gaat vaker samen met jou op zoek naar de oorzaak, en geeft je, naast een behandeling, ook tips om t probleem in de toekomst te voorkomen.
Gelukkig zie je bij steeds meer artsen een gecombineerde behandelmethode. Dus EN t alarm uit.. EN op zoek naar de oorzaak. Mijn huisarts verwijst zelf door naar een alternatief geneesheer als hij denkt dat iemand daar meer baat bij heeft op termijn.
En een goede alternatieve therapeut zal je altijd vragen ook contact met je reguliere arts op te nemen.

En steeds meer wordt wat ooit als alternatief bekend stond, nu gewoon door een ziektekosten verzekeraar vergoed.
Acupunctuur is daar een heel mooi voorbeeld van. Maar er zijn er gelukkig meer.

Ik vind dat samengaan en onderling uitwisselen van kennis een heel goede ontwikkeling. En pleit dan ook altijd voor EN/ EN.. Ik ben gelukkig zelden ziek.. maar als ik ook maar denk dat er iets aan de hand is zal ik beide specialisaties raadplegen. ''T beste van twee werelden dus

Het is tenslotte wel MIJN lijf... en een reserve heb ik niet... niet in DIT leven tenminste. ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (16)

mensen laten zich graag bedotten.........maar komen altijd met hangende pootjes terug......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helaas vertel je nog niet waarom men die eerste stap naar alternatief zet. Bedotten is latere stap.
-1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat andere mensen die ik ken er baat bij hadden (in mijn geval acupunctuur)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mensen weten heel goed van tevoren dat ze bedrogen uitkomen, dus ik wijk niet af van mn antwoord, ze worden GRAAG bedot
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jeetje wat een onzin antwoord! -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja he?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja!
Als de reguliere geneeskunde hun niet kan helpen, grijpen zij naar hun laatste hoop: het alternatieve. Het wordt gezien als de laatste hoop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat mensen op een bepaald punt zo radeloos worden van de reguliere zorg, dat ze iets anders willen uitproberen. Uiteindelijk komen mensen erachter dat het soms ook niet iets voor hen is en komen weer terug bij een arts en vragen weer een verwijzing voor een andere specialist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wanhoop, anders zoek je geen andere weg
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat brengt hun naar wanhoop?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@gnoom of hoe je ook mag heten, mensen die ongeneeslijk ziek zijn, kunnen dit vaak niet accepteren, wat zou jij doen als je te horen krijgt: gnoom je bent terminaal, dan ga je toch ook een soort van sprookjes wereld als de wechte ervaren en stem je in met een eventuele Jomanda? als DAT je laatste hoop is?
Omdat de reguliere geneeskunde hen niet bracht waarop ze hadden gehoopt.En je gezondheid is het allerbelangrijkste dus men probeert daarin echt tot het uiterste te gaan om een oplossing te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kan je iets specifieker zijn met 'hen niet bracht waarop ze hadden gehoopt'?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@gnoom op welk antwoord zit je nou te hopen? soms is iemand terminaal en kan niets of niemand hem meer redden dat zoek je als mens wel eens iets anders zou jij dat niet doen dan?lekker stom van je dan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hen, de mensen die er voor kiezen, om naar een alternatief genezer te gaan, heel simpel lijkt me. En mensen hoeven niet perse terminaal te zijn hoor, het kunnen ook andere klachten zijn, waarvoor ze naar een alternatieve genezer gaan.
Als de regulier zorg je opgeeft, niets meer voor je kan betekenen, dan blijf je zoeken naar een oplossing. Hoop doet immers leven.
Of als men denkt dat er niet genoeg gedaan wordt, dat er andere mogelijkheden zijn
Alternatieve geneeswijze zijn dan een stap waarvan men hoopt dat het nog wel iets kan helpen.
Maar er zijn ook vele mensen die zich neerleggen bij de reguliere zorg als die niets meer kan doen, niet iedereen maakt de stap naar de alternatieve gezondheidszorg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat sommige mensen het misschien niet helemaal vertrouwen. Wat weten we dan toch ook over de zorg en genezing? Je legt zoveel in de handen van de arts(en) en uiteindelijk moet je er maar op vertrouwen dat het goed is. Door zelf te kiezen voor een behandelingsmethode heb je het iets meer in eigen hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet alleen dat de reguliere geneeskunde geen oplossingen biedt, maar er zijn ook mensen die principieel tegen "chemische" geneesmiddelen zijn, en alleen de alternatieve natuurlijke middelen aan hun lichaam toevertrouwen.
jc54
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
En dan fijn aristolochia nemen - zie mijn antwoord.
Je gebruikt het woord "uiteindelijk". Ik denk dat dat woord er niet thuishoort.

Afhankelijk van hoe je het leest, geeft het aan dat je na een lange tijd overstapt van de geneeskunde naar de alternatieven, en dat die overstap definitief is - je gaat nooit meer terug naar de geneeskunde.

Of, als je het anders leest, geeft het aan dat je "ten einde raad" de overstap maakt.

In werkelijkheid zijn de motivaties heel verschillend.

Sommige mensen, zoals Ed, stappen inderdaad over, bij wijze van proberen omdat de geneeskunde hen niet brengt wat ze ervan hopen. Het alternatieve bevalt wel, en dan zodanig, dat ze er blijven en nooit meer terugkeren.

Er zijn ook mensen die bij voorbaat een afkeer hebben van de geneeskunde. Een paar dagen geleden kwam er nog een vraag voorbij van iemand die niet met haar driejarige dochtertje naar de huisarts durfde te gaan, omdat die haar "toch alleen maar zou volstoppen met chemische rotzooi". Vanwege dergelijke misverstanden (of één slechte arts, dat zou ook kunnen) blijven zulke mensen al bij voorbaat weg bij de geneeskunde. Ze maken dus eigenlijk zelfs geen overstap - ze keren bij voorbaat de geneeskunde al de rug toe. Het is jammer dat daardoor een aantal kinderen zwaar geestelijk gehandicapt is geraakt, doordat ze mazelen met complicaties hebben gekregen.

(vervolg in reactie)
Cryofiel
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
(vervolg van antwoord) Dan zijn er mensen die continu zwalken. Aan de ene kant weten ze wel dat de geneeskunde de beste kans op genezing biedt. Aan de andere kant willen ze dat niet waar hebben (of hoe zeg je dat), en worden ze door hun emotionele kant, door hun wens-werkelijkheid, keer op keer weer naar de alternatieve kant getrokken. Dit kan zelfs gevaarlijk zijn, bijvoorbeeld als ze een kuur niet afmaken. Daarmee brengen ze niet alleen zichzelf, maar ook anderen in gevaar, want ze helpen de bacteriën sterker te worden. Tenslotte zijn er de misleide mensen. Dat zijn mensen die oprecht geloven dat "natuurlijk" per definitie "goed" en "ongevaarlijk" is. Terwijl de krachtigste gifstoffen nog altijd uit de natuur komen! Zij kopen bijvoorbeeld traditionele chinese kruidenmengsels, onwetend van het feit dat de meeste daarvan puur commercieel zijn, weinig te maken hebben met de echte chinese geneesmethoden, en dat er oerbossen worden geplunderd om de planten te roven. Ze weten ook niet dat de kwaliteitscontrole op die middelen met opzet veel minder goed is dan de kwaliteitscontrole die op geneesmiddelen plaatsvindt. Zo hebben een aantal jaar geleden een aantal mensen (voornamelijk vrouwen, die zijn kennelijk toch wat naïever) een middel genomen waarin aristolochia bleek te zitten. Puur natuur, puur kruid, maar uiterst gevaarlijk. Een aantal van hen is overleden, een aantal mag nu drie keer per week een aantal uur naar het ziekenhuis voor een nierdialyse. Levenslang. Je ziet, ik ben wat negatief. Ik hoop dat ik heb kunnen aangeven waar mijn negativiteit vandaan komt. Hoe dan ook, er zijn vele redenen waarom mensen zich tot het alternatieve keren. Hierboven heb ik een aantal van die redenen genoemd. Er zijn er vast meer. (einde)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja er zijn mensen die een afkeer hebben voor chemische troep (hun woorden). Lijkt me ook wel interessant om te weten hoe dat ontstaat?
Volgens mij is dat omdat ze dit te horen hebben gekregen van alternatieve geneeskunde (is ook wel hun mentaliteit), mijn ex is ook zo iemand.
Blijft in die gevallen toch weer mijn vraag staan. Want in die gevallen hebben zij die mening overgenomen vanuit de alternatieve hoek. En waarom zijn ze daar terecht gekomen?
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik denk dat er veel mensen zijn die ervan uitgaan dat de dingen zijn zoals ze aanvoelen. Het idee dat de alternatieven natuurlijke middelen gebruiken, en het idee dat natuurlijke middelen altijd goed zouden zijn en nooit gevaarlijk kunnen zijn. Dit gekoppeld met het idee dat kunstmatige middelen altijd schadelijk zijn, een idee dat mede gevoed is door diverse milieuschandalen in de jaren 1970 en daarna. Vergelijk dat met het idee dat vogeltjes vrolijk fluiten. Ik mag graag door vogelgezang zoetjes worden gewekt. Dat geeft mij een gevoel van pure rust en ontspanning, en vrolijkheid. Het klinkt mooi en fijn. In werkelijkheid zingen die vogels heel iets anders. Zeker nu het voorjaar eraan komt en een territorium moet worden veroverd en verdedigd. Als ik hier zou opschrijven wat die vogels in werkelijkheid tegen elkaar zeggen, zou ik meteen worden gecensureerd. Ga je af op "het voelt vrolijk, dus het is vrolijk", dan wil je zijn zoals die vogels. Weet je wat er werkelijk gaande is, dan ben je blij dat je geen vogel bent. Met het alternatieve speelt dit voor veel mensen ook mee. Het klinkt natuurlijk, natuurlijk klinkt goed, dus dan moet het wel goed zijn.
Bij de reguliere geneeskunde worden eerst de symtonen van de ziekte aangepakt en als dat niet lukt worden pas de oorzaken aangepakt en dan ben je al enkele maanden verder met een teveel aan medicijnen of een operatie .
En met een alternatieve behandelmethode worden de symtonen direct aangepakt met natuurlijke medicijnen zonder bijwerkingen .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben het bijna met je eens.
Het enige verschil is, als je echt een goede alternatieve genezer bent, word de oorzaak gezocht, en verholpen, niet de symptonen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja daar heb je gelijk .foutje . bedankt voor de corectie .
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Als je niet geholpen kan worden, ga je op zoek naar een andere manier, want je wilt toch van je klachten af.

Dus ga eens langs bij een andere arts, die heeft soms een andere mening. Of ga langs bij een alternatief genezer.

Wel even controleren of ie vergoed wordt door je zorgverzekeraar, en dat zegt vast ook iets over de kwaliteit, want je hebt vast goeie mensen ertussen zitten, maar de controle is een stuk minder, wat kwakzalvers aantrekt...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik geef zelf 100% voorkeur aan alternatieve geneeswijzen! Waarom zou je al die troep van reguliere geneeswijzen (medicijnen) in je lichaam toelaten? Je hebt meer bijverschijnselen dan goed maakt.

Maar ik denk omdat alternatieve geneeswijzen heel anders werken, en vaak een uitkomst bieden waar reguliere artsen niet achter komen. Alternatieve artsen kijken op een andere manier naar een kwaal of ziekte dan reguliere dat doen. Overigens kunnen alternatieve artsen vaak zelf ook voelen wat er aan de hand is (bijv. heldervoelend, helderziend) terwijl reguliere naar scans kijken en vragen stellen over de kwaal.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is niet zo dat ik ben overgestapt naar complementaire behandelmethodes, ik gebruik het liever naast elkaar.
bij ziekte van een van mijn katten ren ik spoorslags naar de dierenarts.
maar het is niet nodig met een kanon op een mug te schieten.
bij milde gedragsproblemen kunnen sommige plantaardige middeltjes prima ondersteuning geven.
verder zou ik zo nodig zeker accupunctuur overwegen, gezien de goede berichten die ik hier over hoor.
maar nogmaals, bij echte problemen ren ik gewoon naar de dierenarts.
Rieneke1
14 jaar geleden
Voor mij geldt omdat ze bij de "reguliere" geneeskunde ook geen garanties kunnen geven. Ik ga wel naar de arts voor diagnose oid maar ik maak zelf uit of ik het behandelplan volg of niet. Als ik 1 oorontsteking heb neem ik ook een kuur als een arts mij dat voorschrijft. Krijg ik het vaker dan zoek ik het alternatieve circuit op om het te voorkomen. Ik heb bijvoorbeeld een hernia, een operatie is onomkeerbaar en voorlopig red ik het met alternatieve behandelingen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja de reguliere geneeskunde blijft nummer 1 bij heel heel vele mensen maar sommigen onder hen zij zo zelfzeker dat ze hun eigen weg willen gaan-en dit vanuit slechte ervaringen- en duiden een eigen gekozen MIDDEL TER PROBATIE.Deze personen blijven zoeken en geven zichzelf nooit op!Zelfs in die eigen specifieke zoekweg zien ze in afwachting heil.
.Voor hen is dit alternatief!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kijk altijd eerst of er regulier iets te vinden is, zonder al te veel schadelijke bijwerkingen en chemische rotzooi. Pas wanneer ik regulier niets kan vinden, of niet geholpen ben, dan stap ik over op alternatieve geneeskunde. Geen zweverige toestanden, maar gewoon iets op basis van kruiden bijvoorbeeld. Ik heb al vaak natuurlijke voedingssupplementen bestelt bij Sensipharm die Chinese kruidenformules verkopen. Mijn vrouw gebruikt Sensi Urin Vitaal bij blaasontstekingen en nierklachten: http://www.sensipharm.nl/product/32__Nierklachten_Blaasontsteking_Nierstenen__.html
En ik zelf gebruik Joint Renew Vitaal voor mijn artrose:
http://www.sensipharm.nl/product/142__Artrose_Rug__.html
Deze producten kun je volgens mij ook gewoon via de apotheek krijgen, dus zo alternatief is het ook weer niet!